share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Røykeslutt
Røykeslutt

Røykeslutt

Har du bestemt deg for å slutte å røyke? Er det på tide å stumpe røyken for godt? Så bra! Da har du tatt det første skrittet på en reise som faktisk kan redde livet ditt.

Røykeslutt er den beste gaven du kan gi deg selv og dine nærmeste. I starten kan det føles nesten umulig – og det er sant at det kan være vanskelig å bli røykfri – men belønningen på den andre siden er enorm. Bedre helse, høyere livskvalitet og mer energi er bare noen av effektene av å stumpe sigarettene.

Alt om røykeslutt

Smarte tips til reisen mot å bli røykfri

Tips til røykeslutt – slik blir du røykfri

Det er få mennesker som klarer å slutte å røyke uten smarte teknikker og hjelpemidler. Det finnes mange metoder og hjelpemidler som kan gjør det lettere for deg – både når det gjelder å holde motivasjonen oppe og å håndtere abstinenser.

For eksempel kan du:

  • Teste forskjellige nikotinlegemidler for å holde abstinensene i sjakk.
  • Planlegge! Sett en dato for din siste røyk og planlegg nedtrappingen.
  • Trene – trening hjelper deg med å holde fokus, redusere røyksuget og holde vekten.

Men husk at alle er forskjellige. Det som fungerer for noen, fungerer kanskje ikke for deg. Da er det fint at det finnes mer enn én vei til en røykfri tilværelse. Sett sammen en personlig tilpasset verktøykasse, så øker du sjansene dine betydelig.

Fordelene ved røykeslutt

Hva Skjer I Kroppen Ved Røykeslutt

Det finnes nok ingen tidligere røykere som angrer på beslutningen sin. De fleste som har litt avstand til sin siste røyk, kan knapt forstå hvorfor de begynte å røyke i utgangspunktet.

Det største plusset er selvfølgelig helsen din. Røyking stjeler år av livet ditt, og røykeslutt gir deg rett og slett en større sjanse til å unngå veldig lidelsesfulle, tøffe og dødelige sykdommer.

Helt konkret kan røykeslutt blant annet gi deg:

  • Bedre lukte- og smakssans
  • Mer energi
  • Lavere blodtrykk
  • Friskere lunger
  • Redusert risiko for kreft

Og listen over argumenter for å bli røykfri fortsetter.

Hva med argumenter for å fortsette å røyke?  

De eksisterer ikke.

Bivirkninger av å røyke

Bivirkninger av å røyke – grunner til å slutte å røyke

Stimulansen fra nikotinet er den effekten røykeren søker tilbake til. Men det er jo en hel haug med andre effekter som sigarettene fører med seg, og de er ikke spesielt positive.

Sammen med røyken kommer det tusenvis av stoffer ned i lungene dine. Disse stoffene er veldig dårlige for helsen din. Røykingen skaper problemer både inne i kroppen og på utsiden. I tillegg til hjerte- og karsykdommer, KOLS og kreft gjør røykingen også at du får dårligere hud, hår og tenner.

Med røyking øker risikoen for:

  • Hjerte- og karsykdommer
  • Lungesykdommer (blant annet KOLS og lungekreft)
  • En stor mengde forskjellige krefttyper
  • Løse tenner og munnsykdommer

Finnes det bivirkninger av å slutte å røyke?

Vanlige bivirkninger når man slutter å røyke

Det skjer mange ting i kroppen når du slutter å tilføre nikotin og tobakk. Det første du merker, er naturligvis sterkt røyksug og tilhørende abstinenssymptomer. Abstinensene kan opptre forskjellig fra person til person, men vanlige symptomer er:

  • Konsentrasjonsproblemer
  • Nedstemthet
  • Søvnproblemer
  • Irritasjon, humørsvingninger
  • Rastløshet
  • Økt appetitt

Ettersom abstinenser kan være veldig slitsomt og plagsomt, er det ikke uvanlig at man begynner å røyke eller snuse igjen. Motivasjon og gode hjelpemidler er derfor viktige brikker for å holde ut og forbli tobakksfri.

Hva skjer i kroppen ved røykeslutt?

Hva Skjer I Kroppen Ved Røykeslutt (1)

En kropp som er vant til tobakk og nikotin, og som plutselig ikke lenger får den dosen den er vant til, kommer til å reagere på forskjellige måter. Det finnes kort sagt bivirkninger av å slutte å røyke også. Det er selvfølgelig stort sett bare positivt å frigjøre seg fra sigaretter og snus, og i det lange løp kommer kroppen din til å bli både friskere og piggere.

Så selv om abstinenssymptomer er den store, slitsomme biten, skal man ikke glemme å legge merke til alle de positive effektene man kan oppleve etter røykestopp. 👍

Tidlige effekter (innen et døgn fra siste røyk)

  • Blodtrykk og puls synker til normale nivåer etter 20 minutter
  • Karbonmonoksidinnholdet i blodet ditt synker til normalt nivå etter 8 timer
  • Etter 24 timer er til og med risikoen for hjerteinfarkt redusert

Langsiktige effekter:

  • Både lunger og blodsirkulasjon forbedres merkbart (i løpet av 2–12 uker). For eksempel kan du merke at spaserturer og annen hverdagsmosjon føles mindre anstrengende.
  • Friskere hud med en mer naturlig nyanse
  • Ett år etter røykestopp har immunforsvaret ditt stabilisert seg igjen, og du er mindre mottakelig for forkjølelser, allergier og andre infeksjoner.
  • Betydelig redusert risiko for hjerteinfarkt.

Jo lenger du er røykfri, desto flere positive effekter får du. Risikoen for kreft halveres etter fem år, og da er også risikoen for hjerteinfarkt eller slag omtrent på samme nivå som hos en person som aldri har røyket.

Røykestopp og humørsvingninger

Mange som slutter å bruke tobakk, merker at humøret begynner å svinge. 😒 Det er på grunn av kjemien i hjernen. Som nikotinbruker stimuleres hjernen til å frigjøre stoffer som gjør at du føler deg bra og kjenner et velbehag.

Hjernen utvikler såkalte reseptorer for nikotinet, og når disse ikke blir stimulert lenger, lider også humøret ditt – den stabile, trygge følelsen du tidligere fikk av nikotinet, uteblir, noe som igjen bidrar til sterke abstinenssymptomer. Du føler deg sur, gretten, irritert og til og med lei deg. Det er selvfølgelig kjempeslitsomt, men hold ut! Disse slitsomme følelsene går sakte, men sikkert over. 😃

Motivasjonsøkende teknikker, trening, bevegelse og nikotinlegemidler kan gjøre den vanskelige perioden fullt håndterbar.

Metoder for å slutte å røyke

Det finnes mange forskjellige nikotinfrie teknikker og metoder som kan være nyttige når du prøver å slutte å røyke:

  • Støttegrupper og gruppesamtaler med andre i samme situasjon har vist seg å være effektivt. Enten kan man finne andre røykere og lage en gruppe selv, eller man kan henvende seg til legekontoret. Mange legekontor tilbyr støttegrupper for røykere.
  • Det kan også være smart å tenke på kostholdet. Enkle, raske snacks med lavt kaloriinnhold demper røyksuget og stimulerer også munnen:
    • Grønnsaksstaver

    • Fullkornsbrød

    • Fruktskiver

    • Sukkerfri tyggegummi/tabletter

Ettersom søtsug og appetitt kan øke når man slutter å røyke, er det viktig å prøve å ha et balansert kosthold for å unngå vektøkning.

  • Mindfulness, avslapningsøvelser og meditasjon kan for enkelte mennesker være et effektivt våpen mot søtsug og abstinenssymptomer. Mindfulness har for eksempel i enkelte undersøkelser vist seg å ha en mye større effekt enn annen tradisjonell røykeavvenning.

Graviditet og amming

Hvis du er gravid, bør du unngå tobakk og nikotin helt og holdent. Barnet i magen påvirkes veldig negativt av morens tobakksbruk og risikerer blant annet å få lavere fødselsvekt, misdannelser og fødselskomplikasjoner, og det er høyere risiko for krybbedød etter fødselen.

Den som ammer barnet sitt, bør også avstå helt fra tobakk og nikotinprodukter. Nikotinet tas raskt opp i melken og føres videre til spedbarnet. Som følge kan barnet rammes av nikotinforgiftning med symptomer som: 👶

  • Brekninger
  • Høyere puls
  • Grå nyanse i huden
  • Rastløshet
  • Løs avføring

Rådfør deg med lege, apotekpersonale eller sykepleier ved nikotinavvenning i forbindelse med graviditet eller amming.

Hvordan håndterer man abstinenser fra røyking?

Den Beste Måten Å Håndtere Abstinenser Fra Røyking

Abstinenssymptomene kan ha ulik styrke avhengig av hvor mye tobakk du bruker. Men de aller fleste synes at det er veldig anstrengende og vanskelig å komme seg gjennom symptomene.

  • Husk at mange av symptomene du opplever i begynnelsen, er forbigående. Røyksuget, trettheten, irritasjonen, rastløsheten – alle disse slitsomme følelsene forsvinner i løpet av ganske kort tid.
  • Nikotinlegemidler, for eksempel sugetabletter, porsjonsposer, plaster, nikotintyggegummi og nikotinspray gir deg muligheten til å kjempe mot abstinenssymptomer på en effektiv, trygg og godt utprøvd måte. 👩‍⚕️
  • Bevegelse og trening er også en viktig del av å holde abstinensene i sjakk. Ved å trene reduserer du røyksuget den tiden du faktisk trener, men også opptil 50 minutter etter at treningsøkten er ferdig. Samtidig gir treningen deg både fysisk og mental styrke til å holde motivasjonen på topp, mens den også hjelper deg med å unngå å legge på deg ekstra kilo, som er veldig vanlig når man slutter å røyke.

Gå opp i vekt ved røykeslutt

Gå Opp I Vekt Ved Røykeslutt

Det er vanlig å merke røykestoppen på klærne og vekten. Veldig mange som slutter å røyke, går altså opp i vekt. Det er selvfølgelig noe som kan ødelegge motivasjonen for mange. Mange kvier seg kanskje til og med for å slutte å røyke av frykt for en stor vektøkning etter at man har stumpet røyken.

Hvorfor går man opp i vekt når man slutter å røyke? De vanligste årsakene er:  

  • appetitten øker
  • søtsug erstatter røyksug
  • mat smaker bedre etter at man har sluttet å røyke, ettersom smaks- og luktesansen henter seg inn igjen
  • man er vant til å ha noe i munnen – når man da ikke har sigaretter, blir mat en naturlig erstatning

Regelmessig trening i perioden du slutter å røyke hjelper deg å holde vekten og midjemålet under kontroll, samtidig som det både demper røyksuget og gir deg energi til å holde ut.

Hvilke hjelpemidler finnes det for røykeslutt?

Hjelpemidler For Røykeslutt

I dag finnes det et stort utvalg av nikotinerstatningsprodukter som hjelper deg å håndtere abstinenser og dempe røyksuget. Vanlige produkter som har bevist effekt er:

  • Nikotinspray
  • Nikotinposer
  • Nikotinsugetabletter
  • Nikotintyggegummi
  • Nikotinplaster

Passiv røyking

Gå Opp I Vekt Av Røykeslutt

Det er ikke bare røykeren som rammes av de farlige stoffene i sigarettene. Også personer som står i nærheten, kan få negative helseeffekter gjennom såkalt passiv røyking.

Blant annet har ikke-røykere som lever sammen med en røyker, 30 prosent større sjanse for å bli rammet av lungekreft. Og ifølge en undersøkelse står passiv røyking bak 1000 hjerteinfarkt i året i Sverige. Slutter du å røyke, gjør du altså ikke bare deg selv en tjeneste, men også dine nærmeste.

Bestem deg for å slutte – så planlegger du røykeslutten

Å bestemme seg for å slutte å røyke er sannsynligvis den beste beslutningen man kan ta for sin egen helse. Samtidig er det en vanskelig beslutning. For mange er abstinenssymptomene som oppstår uten nikotin, så uutholdelige at de mislykkes med å bli helt røykfrie. Helt forståelig – det er virkelig anstrengende.

For andre, som kanskje er storrøykere, kan røykestoppen også innebære at en stor del av livsstilen og hverdagen blir borte. I mange tilfeller er det ikke bare den fysiske avhengigheten som er vanskelig å bli kvitt, men også alt det sosiale, rituelle og mentale som man forbinder med røykingen.

For å lykkes, og for å komme seg gjennom den slitsomme perioden, finnes det en del smarte triks. For eksempel:

  • Sett en dato for røykeslutten din! Det gir deg tid til å forberede deg.
  • Unngå triggere! Noen steder og situasjoner kan øke røyksuget. Prøv å liste opp hvilke det er, og unngå dem til du føler deg mer trygg som nikotinfri.
  • Rensk hjemmet for nikotin! Kvitt deg med alle sigaretter, lightere og annet tilbehør. Hvis du ikke har tobakk tilgjengelig, reduseres risikoen for at du sprekker når du blir røyksugen.
  • Ha gode alternativer til sigaretter! Når røyksuget kommer, kan det være lurt å erstatte sigaretten med noe godt eller med en aktivitet. Kanskje tygge tyggegummi eller spise et eple? Forskjellige nikotinlegemidler kan også være til god hjelp for å dempe røyksuget.
  • Vær stolt! Hver sigarett du dropper, er en kvittering for viljestyrken og motet ditt. Vær glad, stolt og fornøyd hver gang du klarer å stå imot røyksuget. Og belønn deg selv! Du er en helt og fortjener en belønning når du står imot!

Tapt kampen mot sigarettene? Ikke gi opp!

Klarer du ikke å slutte å røyke? Det er ikke så rart, og heller ikke noe du skal skamme deg over. Ettersom du som røyker, lider av en kronisk avhengighetssykdom, er nikotinreseptorene i hjernen din helt enkelt permanente. Hvis du prøver og mislykkes, skal du huske på at verden er full av tidligere røykere – det er altså ikke umulig å stumpe røyken for godt. 😉 Det viktige er å finne en strategi, metode og et hjelpemiddel som passer for akkurat din reise.

Hvordan hjelper jeg partneren min å slutte?

Lever du sammen med en røyker som prøver å slutte å røyke, finnes det flere ting du kan gjøre for å gjøre det lettere for han eller henne:

  • Vær støttende uten å formane. Poengter at du gjerne vil ha et langt liv sammen, og vis til praktiske fordeler med at personen slutter, for eksempel en oversikt over hvor mye penger man kan spare på å slutte.
  • Hjelp partneren din med å finne et nikotinlegemiddel som passer. Du kan også være behjelpelig med å sørge for at han eller hun alltid har det tilgjengelig.
  • Tilby partneren din å delta i aktiviteter og andre ting som får tankene bort fra røyking.

Hvorfor røyker man?

Med alt vi vet i dag om sigarettrøyking og dårlige helseeffekter, er det kanskje litt rart at mange fortsatt likevel begynner å røyke. Mange begynner i tenårene, da man opplever gruppepress eller at det føles kult og voksent å røyke. Noen mennesker er mer mottakelige for nikotin og blir lettere avhengig. Unge mennesker har også vanskeligere for å ta innover seg de langsiktige problemene med røyking som oppstår senere i livet.

Forskning viser også at barn og unge som eksponeres for røyking – for eksempel at en forelder eller en annen nærstående røyker – har større risiko for å begynne å røyke selv.

Hvis man aldri begynner å røyke så er det mindre risiko for at man blant annet rammes av:

  • Lungekreft
  • KOLS
  • Kreft i spiserøret
  • Hjerteinfarkt
  • Slag
  • Kreft i urinblæren
  • Trange og tette blodårer
  • Løse tenner
  • Benskjørhet
  • Ereksjonsproblemer

Er det farligere med COVID-19 for røykere?

Koronavirus COVID 19 Og Røyking

Røykere har generelt en høyere risiko for luftveissykdommer som lungebetennelser og brystinfeksjoner. Foreløpig finnes det ikke nok beviser for at personer som røyker har høyere risiko for å bli rammet av koronaviruset SARS-CoV-2 og sykdommen COVID-19. Det er derimot mye som tyder på at de som rammes av viruset får verre komplikasjoner hvis de røyker. Det kommer flere svar etter hvert, men foreløpig finnes det ingen undersøkelser som viser hvor lenge en person må være røykfri for å redusere risikoen for å bli alvorlig rammet av koronaviruset.