slutte å røyke bivirkninger

BIVIRKNINGER AV Å SLUTTE Å RØYKE – HVA SKJER ETTER RØYKESLUTT

Har du bestemt deg for å slutte å røyke? Her kan du lese om hva som skjer i kroppen etter røykeslutt. En del symptomer kan føles fryktelig slitsomme, men hold ut! Det går over.

 

Når du har tatt din siste sigarett, begynner det å skje en rekke positive ting i kroppen din. En del av dem kan oppleves som slitsomme bivirkninger av å slutte å røyke. Men det er bare kroppen som jobber hardt med å helbrede seg selv og omstille seg til en røykfri hverdag. Du kan føle både svimmelhet, hodepine og prikking i hender og føtter. Hoste og vondt i halsen er ikke uvanlig. Magen kan bli vanskelig, med både kvalme og forstoppelse. Men det går over, og det finnes ting du kan gjøre for å lindre ubehaget. Les nedenfor om 10 vanlige bivirkninger og hva du kan gjøre for å lindre dem.

 

10 Vanlige bivirkninger og hvordan du tar kontroll over dem

Økt apetitt og lavere forbrenning

Når du slutter å røyke, kan forbrenningen synke, og kaloriene forbrennes mer langsomt. Derfor kan du gå opp i vekt av å slutte å røyke.

Det føles veldig tungt når klærne sitter litt strammere enn før. Kanskje føles det også litt urettferdig, nå som du jobber med å slutte å røyke. Det er en fare for at du begynner å vurdere helsefordelene opp mot en eventuell vektøkning.

Prøv i stedet å tenke på hva du vinner ved å redusere eller slutte å røyke. Kanskje du kan velge å spise litt mindre og langsommere. Drikk gjerne et glass vann før maten, og få hverdagsmosjon. Les mer om å slutte å røyke uten å gå opp i vekt >

Slik påvirkes huden

Huden din kommer garantert til å bli bedre av at du slutter å røyke.

Har du sluttet å røyke og fått kviser? Dårlig hud eller kviser kommer ikke av at du har sluttet å røyke. Tvert imot, røyking forverrer akne. Hver gang du røyker, reduserer du blant annet oksygentilførselen til huden. Det gjør at den faktisk blir tørrere.

Det er kanskje en god idé å se over hvilke hudprodukter du har brukt tidligere. Det kan hjelpe å bytte. Har du hatt eksem før, er det en fare for at utslettet blusser opp.

Hoste og vondt i halsen

De skadde flimmerhårene dine begynner å hente seg inn igjen. Da kan det både klø og føles som om halsen er irritert. Du kan få hoste, og slim som du hoster opp, kan være misfarget.

Men ikke bli redd! Det er lungene dine som holder på å rense seg selv, og ubehaget kommer til å forsvinne.

Forstoppelse og kvalme

Enkelte kan oppleve kvalme når de slutter å røyke. Hvis du tidligere har fått i gang magen ved å røyke, kan kvalmen komme av forstoppelse. Når du får i gang magen, slipper kvalmen.

Et gammel kjent kjerringråd er svisker. Det kan gjøre underverker! Prøv å legge linfrø i vann, og bland deretter linfrøene med moste svisker.

Hvis du også prøver å bevege deg mer enn vanlig, kommer magen fortere i gang. Fiberrik mat, frukt og grønsaker bidrar til å holde magen i gang. Drikk mye vann!

Røyksug

Kroppen din har vennet seg til en viss mengde nikotin.

Når du slutter å røyke, kan du rammes av abstinenser. Det sterke røyksuget er et vanlig symptom som vanligvis varer i 20–30 sekunder. De sekundene kan føles som en evighet.

Prøv å sette timeren på mobilen på 30 sekunder, og gjør noe annet til timeren piper.

Gå en runde, hør på en favorittlåt, fyll et glass vann og drikk det. Prøv ut forskjellige ting. Du kommer garantert til å finne noe som hjelper deg gjennom røyksuget. Slik håndterer du abstinenser fra røyking >

Hodepine

Du kan få hodepine av å slutte å røyke. Den kommer og går når du slutter å røyke. Men som regel varer ikke hodepinen spesielt lenge. Den avtar og kommer til å forsvinne til slutt.

I mellomtiden finnes det forskjellige måter å lindre smerten på. Prøv og se hva som fungerer best for deg.

Det sies at ingefær og sterke krydder kan hjelpe. Massasje, yoga og stretching kan hjelpe musklene med å slappe av. Avkjøling er et annet tips. En isbit mot tinningen eller et kaldt håndkle som du legger mot nakken, kan raskt lindre smerten.

Depresjon og angst

Abstinenser og sterkt røyksug kan føre til nedstemthet. En årsak kan være at du føler en mangel på lykkehormonet dopamin.

Når humøret synker, kan du prøve ananas, laks eller kikerter. Det kan hjelpe kroppen med å produsere dopamin. Tomater, gresskarfrø og havregryn er andre små lykkebringere.  

Søvnproblemer

Søvnproblemer er vanlig når man slutter å røyke. Du kan også bli ekstra trøtt av å slutte å røyke. Men det er bare midlertidig!

Etter noen uker forsvinner problemene, og sannsynligvis kommer du til å sove mye bedre enn da du røykte.

Undersøkelser har vist at røykere sover dårligere enn ikke-røykere.

  • Se over soverommet ditt.
  • Kanskje du skal unne deg en skikkelig komfortabel ny seng?
  • Sett temperaturen i soverommet på mellom 16 og18 grader.

Pass på å ta en spasertur utendørs i lunsjen. Dagslyset gjør at du sovner lettere når det blir mørkt om kvelden.

Svimmelhet

Svimmelhet er ubehagelig, men helt ufarlig. Det kommer av at blodkarene får økt gjennomstrømning, samtidig som blodtrykk og puls synker. Ikke vær redd! Du kan lindre ubehag med svimmelhet når du slutter å røyke ved å drikke vann og bevege deg.

Hvor lenge har man bivirkninger når man slutter å røyke?

Rent fysisk er behovet for nikotin i kroppen redusert etter to uker. Da begynner også effektene og bivirkningene av røykeslutten å forsvinne.