scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Sluta röka tips – så blir du rökfri
Sluta röka tips – så blir du rökfri

Bestem deg for å slutte – så planlegger du røykeslutten

Jo bedre forberedt du er, desto større sjanse har du for å slutte å røyke og forbli røykfri. Derfor kan det være en veldig god og holdbar strategi å planlegge før du stumper røyken. Bestem deg for en dato som ligger noen uker til en måned frem i tid. Det gir deg en rimelig periode for å akseptere den kommende livsstilsendringen mentalt.

Planlegger du å slutte å røyke? Få med deg dette!

Gradvis trappe ned

Bruk tiden frem til du kutter røyken på en smart måte. For eksempel kan du prøve å bryte en del av vanene som henger sammen med røykingen, og gradvis trappe ned.

  • Sett en dato for røykeslutt! Det gir deg tid til å forberede deg.
  • Unngå triggere! Noen steder og situasjoner kan øke røyksuget. Prøv å kartlegge hvilke dette er, og unngå dem til du kjenner deg mer trygg som nikotinfri.
  • Fjern all nikotin hjemme! Bli kvitt alle sigaretter, lightere og annet tilbehør. Hvis du ikke har tobakk tilgjengelig, reduseres risikoen for at du sprekker når du blir røyksugen.
  • Ha et godt alternativ til sigaretter! Når røyksuget kommer, kan det være lurt å erstatte sigarettene med noe godt eller en aktivitet. Kanskje tygge tyggegummi eller spise et eple? Ulike nikotinlegemidler kan også være til god hjelp for å dempe røyksuget.
  • Vær stolt! Hver sigarett du dropper er et bevis på at du har viljestyrke og mot. Vær glad, stolt og fornøyd hver gang du klarer å stå imot røyksuget. Og belønn deg selv! Du er en helt, og du fortjener en premie hver gang du står imot!

Røykestopp – hva skjer i kroppen?

Hva skjer i kroppen når du stumper røyken? Det er en stor omstilling å slutte å røyke. Kroppen og hjernen din er så vant til og avhengig av nikotinstimulansen at de kommer til å reagere på mange – og ofte mindre hyggelige – måter når du frarøver dem det de har blitt avhengig av.

Det er disse slitsomme følelsene som gjør det så vanskelig å slutte. For mange som kutter ut sigarettene, blir den første tiden etter den siste røyken veldig slitsom. Opplevelsen kan variere fra person til person. Det som skjer i kroppen etter at man kutter røyken, er blant annet:

  • Hodepine og kvalme. Dette er vanlige symptomer når nikotinet forlater kroppen din.
  • Ilinger i hender og føtter. Når du slutter å røyke, forbedres sirkulasjonen din gradvis – kribling og ilinger i hendene og føttene er et resultat av dette. Ilingene og prikkingen kan føles ubehagelig, men det hjelper hvis du tenker på dem som små påminnelser om at kroppen din faktisk begynner å bli friskere og sterkere.
  • Vondt i halsen og hoste etter røykestopp. Slimdannelsen i lungene dine begynner å løse seg opp, og du kan dermed oppleve slitsom slimhoste etter at du har kuttet ut sigarettene. På grunn av røykingen har flimmerhårene i luftveiene blitt skadet. Når disse begynner å repareres og vokse tilbake etter at du har kuttet ut røyken, kan det føles veldig ubehagelig med slitsom hoste og irritasjon i halsen og luftrøret. Hosten kan bli værende i lange perioder, men ikke vær urolig – med tiden kommer hosten og luftveissymptomene til å dempes, i og med at flimmerhårene får tilbake sin naturlige funksjon.
  • Sterkt nikotinsug. Ja, det sier seg selv. Avhengigheten finnes fortsatt i deg, og kroppen skriker etter nikotin. Det er suget etter nikotinet som er opphavet til alle de andre slitsomme symptomene. Det er viktig å huske på at røyksug er en forbigående følelse som riktignok kan være sterk, men den trenger ikke vare så lenge.
  • Økt appetitt og vektoppgang. Nikotin er apetitthemmende. Hvis du slutter å røyke, kan appetitten din øke, og du spiser mer – sannsynligvis spiser man også mer som en måte å håndtere røyksuget på. Du kan merke at du går opp i vekt etter røykestoppen. I tillegg til forstoppelse kan det å kutte røyken også føre med seg en rekke ulike fordøyelsesproblemer som kan føles slitsomme og plagsomme, men som går over med tiden. Prøv å være oppmerksom på kostholdet ditt – hvis røyksuget gjør at du vil spise mer, så sørg for at du spiser noe sunt og kalorifattig.
  • Irritasjon, sinne, frustrasjon. Disse slitsomme følelsene er vanlige ved røykestopp. Det er en stor påkjenning for psyken å slutte å røyke, og det er ikke så rart at man reagerer med negative følelser. Kroppen og hjernen din gjør litt opprør når de ikke får nikotin. Disse følelsene kan være så sterke at man blir fristet til å røyke for å få dem til å forsvinne. Prøv å slappe av, kanskje meditere eller gjøre pusteøvelser – så blir det lettere å holde den følelsesmessige stormen i sjakk.
  • Depresjon og søvnproblemer. Mange som slutter å røyke, merker at de kan bli både nedstemte og ha problemer med å sovne. Dette er også noe som øker risikoen for tilbakefall. Depresjon kan være en vanskelig tilstand i seg selv, og hvis den blir tung og dyp, er det viktig å søke medisinsk hjelp.
  • Forstoppelse. Røyking påvirker hele kroppen, også tarmene. Etter røykestopp er det vanlig med forstoppelse når tarmene tilpasser seg det å være nikotinfrie.

Husk: Alle vanskelige plager og følelser etter røykestopp er forbigående. Hold ut – det blir bedre!

Røykestopp før operasjon

Hvis du stumper røyken en stund før du skal bli operert, øker sjansene for at operasjonen blir vellykket. Dessuten vil kroppen leges og restitueres bedre, ettersom røyking gjør at kroppsvevet får mindre oksygen. 

Du får best effekt om du blir røykfri 4–8 uker før operasjon og holder deg røykfri 4–8 uker etter. Risikoen for komplikasjoner reduseres, og sårene gror bedre og raskere når du ikke har giftstoffene fra sigarettene i kroppen.

Har du tapt kampen mot sigarettene? Ikke gi opp!

Klarer du ikke å slutte å røyke? Det er ikke så rart, og det er ingenting å skamme seg over. Ettersom du som røyker lider av en kronisk avhengighetssykdom, er nikotinreseptorene i hjernen din helt enkelt permanente. Hvis du prøver og feiler, skal du huske på at verden er full av tidligere røykere – det er altså ikke umulig å stumpe røyken for godt. 😉 Det viktigste er å finne en strategi, en metode og et hjelpemiddel som passer på akkurat din vei mot å bli røykfri.