scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email

Bestem deg for å slutte – så planlegger du røykeslutten

Å bestemme seg for å slutte å røyke er sannsynligvis den beste beslutningen man kan ta for sin egen helse. Samtidig er det en vanskelig beslutning. For mange er abstinenssymptomene som oppstår uten nikotin, så uutholdelige at de mislykkes med å bli helt røykfrie. Helt forståelig – det er virkelig anstrengende.

For andre, som kanskje er storrøykere, kan røykestoppen også innebære at en stor del av livsstilen og hverdagen blir borte. I mange tilfeller er det ikke bare den fysiske avhengigheten som er vanskelig å bli kvitt, men også alt det sosiale, rituelle og mentale som man forbinder med røykingen.

For å lykkes, og for å komme seg gjennom den slitsomme perioden, finnes det en del smarte triks. For eksempel:

  • Sett en dato for røykeslutten din! Det gir deg tid til å forberede deg.
  • Unngå triggere! Noen steder og situasjoner kan øke røyksuget. Prøv å liste opp hvilke det er, og unngå dem til du føler deg mer trygg som nikotinfri.
  • Rensk hjemmet for nikotin! Kvitt deg med alle sigaretter, lightere og annet tilbehør. Hvis du ikke har tobakk tilgjengelig, reduseres risikoen for at du sprekker når du blir røyksugen.
  • Ha gode alternativer til sigaretter! Når røyksuget kommer, kan det være lurt å erstatte sigaretten med noe godt eller med en aktivitet. Kanskje tygge tyggegummi eller spise et eple? Forskjellige nikotinlegemidler kan også være til god hjelp for å dempe røyksuget.
  • Vær stolt! Hver sigarett du dropper, er en kvittering for viljestyrken og motet ditt. Vær glad, stolt og fornøyd hver gang du klarer å stå imot røyksuget. Og belønn deg selv! Du er en helt og fortjener en belønning når du står imot!
Bestem deg for å slutte – så planlegger du røykeslutten