scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Vanlige bivirkninger når man slutter å røyke
Vanlige bivirkninger når man slutter å røyke

Bivirkninger av å slutte å røyke – hva skjer etter røykeslutt

Har du bestemt deg for å slutte å røyke? Her kan du lese om hva som skjer i kroppen etter røykeslutt.

En del av symptomene kan føles fryktelig slitsomme, men hold ut! Det går over. 😊

Når du har tatt din siste sigarett, begynner det å skje en rekke positive ting i kroppen din. En del av dem kan oppleves som slitsomme bivirkninger av å slutte å røyke. Men det er bare kroppen som jobber hardt med å reparere seg selv og omstille seg til en røykfri hverdag. Du kan føle både svimmelhet, hodepine og prikking i hender og føtter. Hoste og vondt i halsen er ikke uvanlig, og du kan få litt magetrøbbel og oppleve både kvalme og forstoppelse.

Men det går over, og det finnes ting du kan gjøre for å lindre ubehaget. Les nedenfor om 10 vanlige bivirkninger og hva du kan gjøre for å redusere dem.

10 vanlige bivirkninger og hvordan du tar kontroll over dem

Økt apetitt og lavere forbrenning

Når du slutter å røyke, kan forbrenningen synke slik at kaloriene du spiser, forbrennes langsommere. Dette er en av grunnene til at du kan gå opp i vekt av å slutte å røyke. ⚖

Det kan føles tungt når klærne sitter strammere enn før. Kanskje føles det også litt urettferdig, nå som du faktisk gjør en innsat for å slutte å røyke. Det er en fare for at du begynner å vurdere helsefordelene opp mot en eventuell vektøkning.

Prøv i stedet å tenke på hva du faktisk vinner ved å kutte ned på røykingen eller slutte helt. Kanskje du kan prøve å spise litt mindre og langsommere. Drikk gjerne et glass vann før maten, og sørg for å få inn litt hverdagsmosjon.

Slik påvirkes huden

Huden din kommer garantert til å bli bedre av at du slutter å røyke.

Har du sluttet å røyke og fått kviser? Dårlig hud eller kviser kommer ikke av at du har sluttet å røyke. Tvert imot forverrer røyking problemer med akne. Hver gang du røyker, reduserer du blant annet oksygentilførselen til huden, slik at huden faktisk blir tørrere.

Tips! Det kan være en god idé å se over hvilke hudprodukter du har pleid å bruke. Det kan hjelpe å bytte. Har du hatt eksem før, er det en fare for at utslettet blusser opp.

Hoste og vondt I halsen

De skadde flimmerhårene i luftveiene dine begynner å vokse ut igjen. Da kan det både klø og føles som om halsen er irritert. Du kan få hoste, og slim som du hoster opp, kan være misfarget.

Men ikke bli redd! Det skyldes at lungene dine holder på å rense seg selv, og ubehaget kommer til å forsvinne. 😉

Forstoppelse og kvalme

Enkelte kan oppleve å føle seg kvalme når de slutter å røyke. Hvis du tidligere har fått i gang magen ved å røyke, kan kvalmen komme av forstoppelse. Når du får i gang magen igjen, går kvalmen over.

Et gammelt og velprøvd kjerringråd er svisker – det kan gjøre underverker! Prøv å legge linfrø i vann, og bland deretter linfrøene med moste svisker.

Hvis du også prøver å bevege deg mer enn vanlig, kommer magen fortere i gang. Fiberrik mat, frukt og grønnsaker bidrar til å holde fordøyelsen i sving. Husk å drikke mye vann! 💧

Røyksug

Kroppen din har vennet seg til å få tilført en viss mengde nikotin.

Når du slutter å røyke, kan du oppleve abstinenser. Det sterke røyksuget er et vanlig symptom som vanligvis varer i 20–30 sekunder – og de sekundene kan føles som en evighet.

Prøv å sette timeren på mobilen på 30 sekunder, og gjør noe annet til timeren piper.

Gå en liten tur, hør på en låt du liker, ta deg et glass vann. Prøv ut forskjellige ting som kan distrahere deg i de 30 sekundene suget varer. Du kommer garantert til å finne noe som hjelper deg gjennom røyksuget. Slik håndterer du abstinenser fra røyking.

Hodepine

Du kan få hodepine av å slutte å røyke. Den kommer og går, men som regel varer den ikke særlig lenge. Gradvis vil hodepinen avta, og den forsvinner til slutt.

I mellomtiden finnes det forskjellige måter å lindre smerten på. Prøv og se hva som fungerer best for deg.

Det sies at ingefær og sterke krydder kan hjelpe. Massasje, yoga og stretching kan hjelpe musklene med å slappe av. Avkjøling er et annet tips – en isbit mot tinningen eller et kaldt håndkle over nakken kan raskt lindre smerten. 🧊

Depresjon og angst

Abstinenser og sterkt røyksug kan føre til nedstemthet. En årsak kan være at du føler en mangel på lykkehormonet dopamin.

Når humøret synker, kan du prøve ananas, laks eller kikerter. Det kan hjelpe kroppen med å produsere dopamin. Tomater, gresskarfrø og havregryn er andre matvarer som kan gi økt dopaminnivå.

Søvnproblemer

Søvnproblemer er vanlig når man slutter å røyke. Du kan også bli ekstra trøtt av å slutte å røyke. Men det er bare midlertidig!

Etter noen uker forsvinner problemene, og sannsynligvis kommer du til å sove mye bedre enn da du røykte.

Undersøkelser har vist at røykere sover dårligere enn ikke-røykere.

  • Se over om du kan gjøre noen endringer på soverommet ditt.
  • Kanskje du skal unne deg en skikkelig komfortabel ny seng?
  • Sørg for at temperaturen på soverommet er på mellom 16 og18 grader.

Benytt sjansen til å ta en spasertur i lunsjen. Dagslyset gjør at du sovner lettere når det blir mørkt om kvelden.

Svimmelhet

Svimmelhet er ubehagelig, men helt ufarlig. 🥴 Det kommer av at bloggjennomstrømmingen øker, samtidig som blodtrykket og pulsen synker.

Ikke vær redd! Du kan lindre ubehag med svimmelhet som skyldes røykeslutt, ved å drikke vann og bevege deg.

Hvor lenge har man bivirkninger når man slutter å røyke?

Rent fysisk er behovet for nikotin i kroppen redusert etter to uker. Da begynner også abstinensene og bivirkningene av røykeslutten å forsvinne.