slutte å røyke fordeler

FORDELENE VED RØYKESLUTT – VI HAR LISTET OPP ARGUMENTENE FOR DEG

Vurderer du å slutte å røyke? Eller vil du trappe ned på røykingen? Da har du kommet til rett sted.

Her har vi listet opp en rekke positive ting som kan styrke motivasjonen. Du finner også gode tips som kan hjelpe deg på veien.

Ikke glem å feire hvert delmål, hver sigarett som du velger bort, er en seier! Kroppens helbredelsesevne er så mye raskere enn du kanskje visste. Når du først har bestemt deg for å slutte å røyke, kan du se frem til en rekke positive helseeffekter.

Her er noen av dem:

Røykeslutt og fordeler ved å være røykfri - 11 grunner til å slutte

1. Forsterket lukte- og smakssans

Tobakken demper evnen til å kjenne lukt og smak. Etter bare noen dager som røykfri kommer du til å gjenoppdage en rekke smakssensasjoner. Mat og drikke kommer til å smake bedre! Kanskje du til og med oppdager at noe du syntes var ganske kjedelig på tallerkenen, blir en ny smaksfavoritt.

Tips: Unn deg et godt måltid når du har vært røykfri i 48 timer. Kanskje du skal teste den nye restauranten som du har vært nysgjerrig på en stund, eller prøv smaksrik mat på nytt med dine fornyede smaksløker. Du kommer til å bli overrasket!

 

2. Et hetre sexliv

Sexlivet blir bedre hvis du slutter å røyke. Det gjelder både menn og kvinner, spesielt hvis du er litt eldre. Det er bevist at røyking har en negativ effekt på både sexlysten og nytelsen. Vurderer du å få barn, er sex og røyking en dårlig kombinasjon. Røykingen påvirker forplantningsorganene til både menn og kvinner negativt, noe som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, og som kan påvirke babyens helse senere.

Tips: Vær ærlig mot deg selv og se om det å slutte å røyke forandrer hvordan du føler deg.

 

3. Huden blir bedre

Tobakk inneholder en rekke usunne stoffer som forurenser huden og gir den en matt, litt gråaktig farge. Når du røyker, kan hudens tilgang til kollagen bli begrenset. Det gjør at den blir mindre elastisk. Når du har sluttet å røyke, kommer du til å merke hvordan huden blir smidigere og får en finere glans.

Tips: Hjelp huden din med å hente seg inn igjen. Rengjør, eksfolier og masser. Bruk ansiktsmasker, kremer og serum. Synlige resultater når du ser i speilet kan støtte deg i beslutningen om å slutte å røyke.

 

4. Bedre munnhelse

Røyking er tøft for munnhulen, tennene og tannkjøttet.

Når du slutter å røyke, kommer ånden din til å bli friskere, og det er enklere å behandle misfargede tenner. Ved røyking er det lett å overse betennelser i tannkjøttet. Blodsirkulasjonen er dårligere for røykere, noe som kan gjøre at tannkjøttet ser bedre ut enn det faktisk er. Når du slutter å røyke, kan tannkjøttet føles sensitivt og til og med blø når du børster tennene – dette er tegn på at man ikke har tatt vare på tannhelsen tidligere.

Tips: Børst tennene flittig. Bruk tanntråd. Bruk tannkrem som fjerner flekker skånsomt, uten å bleke tennene. Bestill tid hos tannlegen og fiks tennene. Et nytt smil kan kanskje også hjelpe deg med å holde motivasjonen oppe.

 

5. Blodsirkulasjonen forbedres

Blodsirkulasjonen din forbedres! Det kan man noen ganger merke allerede 2 uker etter at man har sluttet å røyke. Når blodet kan transportere oksygen mer effektivt gjennom kroppen, kan du hente deg raskere inn igjen etter for eksempel trening, sykdom eller operasjoner.

Tips: Begynn å trene eller røre på deg i forbindelse med røykeslutt for å komme i gang med en ny hverdagsrutine. Det er veldig viktig å skape nye vaner som ikke inkluderer røyking. Begynn smått og øk over tid. Trening hjelper blodsirkulasjonen, men først og fremst din fysiske og mentale styrke!

 

 6. Blodtrykket synker

Røyking kan øke blodtrykket og pulsen. Når du slutter å røyke, går blodtrykket ned til et mer normalt nivå. Dette med blodtrykk er komplisert, og det finnes ingen fasit som gjelder for alle. Men lavt blodtrykk er ansett å redusere risikoen for sykdommer som slag, hjerteinfarkt og hjertesvikt. 

Tips: Det finnes flere enkle naturlige måter å senke blodtrykket på. Langsomme, dype åndedrag reduserer stresset i kroppen, så prøv yoga eller meditasjon, eller sett av tid til rolige aktiviteter – som å lese en bok.

 

7. Mindre snorking

Røyking gjør at slimhinnene sveller, noe som dermed bidrar til snorking. Det kan påvirke hvor godt du eller de rundt deg sover. Dårlig søvnkvalitet medfører både psykisk og fysisk risiko.

Tips: Hvis snorkingen påvirker noen av dine nærmeste, hør med dem om det har skjedd noen forandring etter at du sluttet å røyke. Hvis de sover bedre fordi du ikke snorker lenger, kan det være en sterk motivasjon til å jobbe videre med å slutte.

 

8. Immunforsvaret styrkes

I forbindelse med at du slutter å røyke, styrkes også immunforsvaret. Da blir det lettere for kroppen å stå imot forkjølelser og andre sykdommer.

Tips: Sørg for å styrke immunforsvaret enda mer ved å spise C-vitaminrik mat, E-vitaminrik mat som nøtter og fullkorn, sinkrik mat som kalkun og krabbe, selenrik mat som kylling, egg og tunfisk.

 

9. Lungekapasiteten øker

Allerede etter et par uker kan du kjenne hvordan lungekapasiteten forbedres. Det innebærer at du har lettere for å bevege deg og delta i fysiske aktiviteter på en måte du kanskje avsto fra tidligere.

Tips: Pust med dype, avslappende åndedrag. Etter hvert som lungene dine henter seg inn igjen, vil du merke forskjellen. Når du merker forbedring, er det ingenting i veien for å øke den fysiske aktiviteten.

 

10. Mindre Hoste

Når du slutter å røyke, kan du hoste mer i begynnelsen. Denne typen hoste er faktisk et veldig bra tegn på at lungene dine holder på å hente seg inn igjen. Og du kan ta det med ro. Det kommer ikke til å vare så lenge.

Tips: Varmt vann kan lindre irritasjon i halsen som kan oppstå av hosten.

 

11. Mindre Risiko for kreft

Risikoen for å rammes av kreft synker etter røykeslutt. Det er aldri for sent å redusere den risikoen En sigarett produserer 7000 forskjellige stoffer, mange med store skadevirkninger på kroppen. Røyking øker også risikoen for kreft for dem rundt deg.

Tips: Det er vanskelig å slutte å røyke, men fordelene er veldig store. Ved å slutte å røyke beskytter du mennesker rundt deg. En fjerdedel av røyken får du i deg selv. Resten går ut i omgivelsene, og gjør andre til passive røykere. Be om støtte fra venner og familie, det gagner alle at røykingen tar slutt.

 

Hvor mange vil slutte å røyke?

Omtrent 12 prosent av Norges befolking røyker hver dag, ifølge tall fra SSB. Andelen røykere har gått ned de siste årene. Hvor mange som har prøvd å slutte, eller som ønsker å slutte, er vanskelig å måle.

 

Finnes det noen fordeler med å røyke?

Det korte svaret er nei. Røyken fra sigarettene inneholder mange giftige stoffer som skader helsen alvorlig.

Røykeslutt og fordeler ved å være røykfri | hvorfor skal man ikke røyke?

Det å ikke røyke er sannsynligvis en av de beste tingene du kan gjøre for helsen.
• Blodtrykk og puls går tilbake til et normalt nivå.
• Risikoen for hjerteinfarkt reduseres.
• Risikoen for kreft reduseres.
• Risikoen for blodpropp reduseres.
• Sexlivet kan bli bedre.
• Munnhelsen blir bedre.
• Du beskytter omgivelsene dine.
• Huden forbedres.
• Lukte- og smakssansen forbedres.

Hvorfor begynner folk å røyke | hvorfor begynner man å røyke

Det finnes mange svar på det spørsmålet. Ofte begynner man å røyke i ung alder, fordi man vil føle seg voksen. Det kan handle om å finne en identitet. Spørsmålet om hvorfor man fortsetter å røyke selv om det er farlig, handler om at sigarettene er veldig beroligende.

Hvorfor er det farlig å røyke?

Du får i deg en rekke giftstoffer som kan skade helsen din alvorlig. På samme måte risikerer du å skade omgivelsene med passiv røyking. Røyking innebærer:
• økt blodtrykk og høyere puls
• økt risiko for hjerteinfarkt
• økt risiko for kreft
• økt risiko for blodpropp
• dårligere sexliv
• kan være vanskeligere å bli gravid
• munnhelsen blir dårligere
• utsetter omgivelsene for passiv røyking
• røykhoste
• huden blir dårligere
• lukte- og smakssansen blir dårligere