Hvorfor skal man slutte å røyke? Se topplisten over fordeler ved røykeslutt | Zonnic nikotinlegemiddel
scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Hva Skjer I Kroppen Ved Røykeslutt
Hva Skjer I Kroppen Ved Røykeslutt

Fordelene ved røykeslutt – Vi har listet opp argumentene for deg

Vurderer du å stumpe røyken for godt? Eller vil du trappe ned på røykingen? Da har du kommet til rett sted.

Her har vi listet opp en rekke positive ting som kan styrke motivasjonen, og noen nyttige tips som kan hjelpe deg på veien.

Ikke glem å feire hvert av delmålene du når. Hver eneste sigarett du velger bort, er en seier! Kroppen har en utrolig evne til å helbrede seg selv – og kanskje raskere enn du tror. Når du først har bestemt deg for å slutte å røyke, kan du se frem til en rekke positive helseeffekter.

Her er noen av dem:

Røykeslutt og fordeler ved å være røykfri - 11 grunner til å slutte

1. Forbetret lukte- og smakssans

Tobakken demper evnen til å kjenne lukt og smak. Etter bare noen dager som røykfri kommer du til å oppdage at smaksløkene våkner til live igjen – mat og drikke smaker faktisk bedre! Kanskje du til og med oppdager at noe du syntes var litt kjedelig på tallerkenen, blir en ny smaksfavoritt.

🥗

Tips: Unn deg et godt måltid når du har vært røykfri i 48 timer. Kanskje du skal teste den nye restauranten du har vært nysgjerrig på en stund, eller prøve en smaksrik rett på nytt med dine fornyede smaksløker. Du kommer til å bli overrasket!

2. Et hetere sexliv

Man får bedre sexlyst av å slutte å røyke. Det gjelder både menn og kvinner, spesielt de som er litt eldre. Det er bevist at røyking har en negativ effekt på både sexlysten og nytelsen. Vurderer du å få barn, er sex og røyking en dårlig kombinasjon. Røykingen påvirker forplantningsorganene til både menn og kvinner negativt, noe som kan gjøre det vanskeligere å bli gravid – og det kan også påvirke babyens helse senere.

Tips: Kjenn etter om røykingen påvirker hvordan kroppen føles.

3. Huden blir bedre

Tobakk inneholder en rekke skadelige stoffer som forurenser huden og gjør den matt og gusten. Når du røyker, kan det føre til at hudens tilførsel av kollagen begrenses, slik at den blir mindre elastisk. Når du har sluttet å røyke, vil du merke hvordan huden blir smidigere og får en mer naturlig glød.💎

Tips: Hjelp huden din med å hente seg inn igjen. Rengjør, eksfolier og masser huden. Bruk ansiktsmasker, kremer og serum. Synlige resultater kan være en sterk motivasjon til å holde på beslutningen om å slutte å røyke.

4. Bedre munnhelse

Røyking går hardt ut over munnhulen, tennene og tannkjøttet.

Når du slutter å røyke, vil du få en friskere ånde, og det blir enklere å behandle misfargede tenner. Ved røyking er det lett å overse betennelser i tannkjøttet. Blodsirkulasjonen er dårligere for røykere, noe som kan gjøre at tannkjøttet ser bedre ut enn det faktisk er. Når du slutter å røyke, kan tannkjøttet føles sensitivt og til og med blø når du børster tennene – dette er tegn på at tannhelsen ikke var på topp tidlilgere.

Tips: Børst tennene grundig. Bruk tanntråd. Bruk tannkrem som fjerner misfarging skånsomt, uten å bleke tennene. Bestill tid hos tannlegen og. Et nytt smil kan kanskje også hjelpe deg med å holde motivasjonen oppe. 😁

5. Blodsirkulasjonen forbedres

Blodsirkulasjonen din forbedres! Noen ganger merker man det allerede to uker etter at man har sluttet å røyke. Når blodet kan transportere oksygen mer effektivt gjennom kroppen, kan du hente deg raskere inn igjen etter for eksempel trening, sykdom eller operasjoner.

Tips: Begynn å trene eller røre på deg i forbindelse med røykeslutt for å komme i gang med nye vaner som ikke omfatter røyking. 🚴‍♀️ Begynn i det små og øk innsatsen over tid. Ikke bare gir trening bedre blodsirkulasjon, du får også et fysisk og mentalt løft!

6. Blodtrykket synker

Røyking kan øke blodtrykket og pulsen. Når du slutter å røyke, går blodtrykket ned til et mer normalt nivå. Dette med blodtrykk er komplisert, og det finnes ingen fasit som gjelder for alle. Men lavt blodtrykk er ansett å redusere risikoen for sykdommer som slag, hjerteinfarkt og hjertesvikt. 

Tips: Det finnes flere enkle og naturlige måter å senke blodtrykket på. Langsomme, dype åndedrag reduserer stressnivået i kroppen, så du kan prøve yoga eller meditasjon, eller sette av tid til rolige aktiviteter – som å lese en bok. 📖

7. Mindre snorking

Røyking gjør at slimhinnene sveller, som gjør deg mer utsatt for snorking. Dette kan påvirke hvor godt du eller de rundt deg sover. Dårlig søvnkvalitet medfører både psykisk og fysisk risiko.

Tips: Hvis snorkingen har gått ut over folk rundt deg, kan du høre med dem om det har skjedd noen forandring etter at du sluttet å røyke. Hvis de sover bedre fordi du ikke snorker lenger, kan det være en sterk motivasjon til å jobbe videre med å slutte.

8. Immunforsvaret styrkes

Når du slutter å røyke, styrkes også immunforsvaret. Da blir det lettere for kroppen å stå imot forkjølelser og andre sykdommer.

Tips: Sørg for å styrke immunforsvaret enda mer ved å spise C-vitaminrik mat, E-vitaminrik mat som nøtter og fullkorn, sinkrik mat som kalkun og krabbe og selenrik mat som kylling, egg og tunfisk. 🥗

9. Lungekapasiteten øker

Allerede etter et par uker kan du kjenne hvordan lungekapasiteten blir bedre, slik at du har lettere for å bevege deg og delta i fysiske aktiviteter på en måte du kanskje ikke ville gjort tidligere.

Tips: Pust med dype, avslappende åndedrag. Etter hvert som lungene dine henter seg inn igjen, vil du merke forskjellen. Når du merker at lungekapasiteten blir bedre, er det ingenting i veien for å øke den fysiske aktiviteten.

10. Mindre hoste

Når du slutter å røyke, kan du hoste mer i begynnelsen. Denne typen hoste er faktisk et veldig bra tegn på at lungene dine holder på å hente seg inn igjen. Og du kan ta det med ro – det kommer ikke til å vare så lenge. 😊

Tips: Varmt vann kan lindre irritasjon i halsen som kan oppstå av hosten.

11. Mindre risiko for kreft

Risikoen for å utvikle kreft reduseres etter røykeslutt – og det er aldri for sent å begynne å redusere risikoen. En sigarett inneholder 7000 forskjellige stoffer, og mange av dem er svært skadelige for kroppen. Røyking øker også risikoen for kreft hos personene som er rundt deg.

Tips: Det er vanskelig å slutte å røyke, men fordelene er veldig store. Ved å slutte å røyke beskytter du også folk rundt deg. Du får bare i deg en fjerdedel av røyken –resten går ut i omgivelsene, og gjør andre til passive røykere. Be om støtte fra venner og familie – alle vil ha godt av at røykingen tar slutt. 👨‍👩‍👧‍👦

 

Hvor mange vil slutte å røyke?

Omtrent 12 prosent av Norges befolking røyker hver dag, ifølge tall fra SSB. Andelen røykere har gått ned de siste årene. Hvor mange som har prøvd å slutte, eller som ønsker å slutte, er vanskelig å måle.

 

Finnes det noen fordeler med å røyke?

Det korte svaret er nei. Røyken fra sigarettene inneholder mange giftige stoffer som gir alvorlig helseskade.

 

Røykeslutt og fordeler ved å være røykfri | Hvorfor skal man ikke røyke?

Det å ikke røyke er sannsynligvis en av de beste tingene du kan gjøre for helsen.

  • Det å ikke røyke er sannsynligvis en av de beste tingene du kan gjøre for helsen.
  • blodtrykk og puls går tilbake til et normalt nivå
  • risikoen for hjerteinfarkt reduseres
  • risikoen for kreft reduseres
  • risikoen for blodpropp reduseres
  • sexlivet kan bli bedre
  • munnhelsen blir bedre
  • du beskytter omgivelsene dine
  • huden blir sunnere
  • lukte- og smakssansen forbedres

Hvorfor begynner folk å røyke | Hvorfor begynner man å røyke

Det finnes mange svar på det spørsmålet. Ofte begynner man å røyke i ung alder, fordi man vil føle seg voksen. Det kan handle om å finne en identitet. Spørsmålet om hvorfor man fortsetter å røyke selv om det er farlig, handler i stor grad om at sigarettene kan være veldig beroligende.

 

Hvorfor er det farlig å røyke?

Du får i deg en rekke giftstoffer som kan gi alvorlig helseskade. På samme måte kan passiv røyking gå ut over dem du har rundt deg. Røyking medfører:

  • økt blodtrykk og høyere puls
  • økt risiko for hjerteinfarkt
  • økt risiko for kreft
  • økt risiko for blodpropp
  • redsert sexlyst
  • vanskeligere å bli gravid
  • munnhelsen blir dårligere
  • man utsetter omgivelsene for passiv røyking
  • røykhoste
  • huden blir dårligere
  • lukte- og smakssansen blir dårligere