scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Extra2
Extra2

Metoder for å slutte å røyke

Hva er den beste metoden for å slutte å røyke? Det er et komplisert spørsmål! Det går nemlig an å slutte å røyke på mange forskjellige måter. Vi fungerer alle forskjellig og har ulike behov. Og det finnes egentlig ingen fasit – hvis du finner en metode som fungerer for deg, så er det jo kjempebra! Det finnes flere nye, alternative metoder for å slutte å røyke som kan virke som det reneste sludder for noen, mens de for andre virkelig fungerer og gir resultater. Her ser vi nærmere på noen mer alternative metoder for å slutte å røyke, og fordeler og ulemper ved disse.

Stump røyken på dine vilkår – finn en metode som passer for akkurat deg

Slutte å røyke med hypnose

Det kan kanskje høres litt tøysete ut, men det finnes faktisk studier som viser at hypnose for noen kan være en god metode for å slutte å røyke. Man skal huske at hypnose ikke er slik det av og til fremstilles i filmer, hvor man havner i transe og kan styres av noen. Hypnose handler i stedet om å havne i en tilstand av dyp avslapning, en tilstand som gjør deg mer mottakelig for forsterkninger av enkelte stimuli. Når det gjelder røykere, kan det handle om at hypnotisøren får røykeren til å fokusere på de negative aspektene ved røyking – det skader kroppen, du bør respektere kroppen din, og så videre. Pasienten kan også lære seg selvhypnose, og deretter bruke disse teknikkene for å motstå røyksuget selv. For noen har disse «hjernetriksene» svært god effekt!

Magnetterapi – Slutte å røyke med magnet i øret

Kan magneter virkelig hjelpe i kampen mot røyksuget? Ja, mange tidligere røykere hevder i alle fall det. Denne nye metoden for å slutte å røyke består av å plassere to små magneter på hver sin side av øreflippen. Den magnetiske stimulansen påstås å ha effekt ved å dempe røyksuget. Merk at det i dag ikke finnes noen vitenskapelige studier som støtter magnetmetoden, men den er i seg selv ufarlig og uten bivirkninger. Prøv – hvis det hjelper deg på reisen, har du ingenting å tape!

Meditasjon og stressreduksjon

Alle som prøver å slutte å røyke, kan fortelle om hvor slitsomt det er. Dårlig humør, irritasjon, sinne, angst og resten av paletten med negative følelser gjør det vanskelig å holde ut. Hvis man da kan «roe ned hjernen», og på den måten skape litt mer velvære, kan det være til stor hjelp. Selv om det ikke finnes noen direkte forskning som støtter det, er det mye som tyder på at meditasjon og andre «mindfulness»-teknikker kan ha god effekt. Nøkkelen er å redusere stress, ettersom stress trigger røyksuget. Meditasjon, yoga og andre typer øvelser som fremmer ro og metodisk pusting hjelper til med å dempe stress, puls og blodtrykk – og forutsetningene for å holde ut mot røyksuget blir sannsynligvis bedre.

Slutte å røyke med akupunktur

Akupunktur er omstridt og avfeies ofte av den etablerte medisinske vitenskapen. Samtidig er det en metode om har tusenvis av år på baken, og mange mennesker oppgir akupunktur som botemiddelet for en rekke plager – deriblant røyking. Akupunktur handler om at man fører små nåler inn i huden for å stimulere ulike trykkpunkter. Dette tror man stimulerer ulike kjemiske reaksjoner i hjernen som bidrar til å dempe røyksuget. Akupunktur kan være et godt alternativ hvis du opplever slitsomme bivirkninger av andre metoder for å slutte å røyke.

Laserbehandling

Laserterapi fungerer, som akupunktur, gjennom å stimulere trykkpunkter på kroppen og dermed påvirke kjemikalieflyten og balansen i hjernen. Forskjellen er at man bruker laser i stedet for nåler. Det er til en viss grad forsket på laserterapi for å slutte å røyke, men ingen studier har kunnet bevise at det gir noen effekt.

E-sigaretter

For noen år siden eksploderte markedet for e-sigaretter, og det ble markedsført hardt som et sunnere alternativ til de tradisjonelle sigarettene. Men senere studier har vist at e-sigarettene ikke er helt uten helserisiko. Den som bruker e-sigaretter, får økt risiko for hjerte- og karsykdommer sammenlignet med ikke-røykere. Det er altså ingen god løsning å bytte sigaretter mot e-sigaretter av helsemessige årsaker, og det finnes andre godt utprøvde nikotinlegemidler.

Røykeslutt-grupper

Det kan være en ensom og slitsom tilværelse når man skal slutte å røyke. Hvis man kan slutte sammen med andre i en støttegruppe, kan dette derfor være en god redningsplanke. Forskning viser at sjansene for å slutte øker med støttegruppens hjelp. Den gir deg muligheten til å prate med og utveksle erfaringer med likesinnede – mennesker som faktisk forstår akkurat hva du går gjennom. Mange steder er det mulig å finne en coach-ledet støttegruppe for personer som vil slutte å røyke gjennom helsevesenet. Sjekk ut hvilke muligheter som finnes i ditt område!

Slutte å røyke ved hjelp av en helsepedagog

Helsepedagoger er profesjonelt helsepersonell og støtter personer som vil gjøre sunne livsstilsendringer. I mange områder er det helsepedagoger som driver røykeslutt-grupper. Men det går også an å henvende seg til en helsepedagog på egen hånd. Hør med fastlegen eller helsestasjonen om hvilke muligheter det finnes for å få snakke med en helsepedagog. Da kan du få konkrete tips og råd som hjelper deg i kampen mot sigarettene.