røykeslutt abstinenser

RØYKESLUTT – ABSTINENSER

Svette, irritasjon, hodepine, depresjon. Alle som prøver å slutte å røyke, kjenner igjen disse abstinensene. Det føles tøft, slitsomt og vanskelig – og noen ganger helt umulig – å klare seg ett eneste sekund til uten en blås.

Men husk: Det er mulig å få hjelp til både røykeslutt og abstinenser. Abstinenssymptomene er midlertidige – helsen din er langsiktig!

Hva er abstinenser?

Hva betyr abstinenser? Ordet kommer fra det latinske ordet abstiner, som betyr avholdenhet. I det moderne språket mener vi som regel de fysiske og psykiske reaksjonene du kjenner når du slutter med en bestemt substans, for eksempel nikotin.

Abstinenser ved røykeslutt

Hvis du slutter å røyke eller snuse, kan du oppleve en rekke abstinenser ved røykeslutt. Noen er fysiske, andre er psykiske. En sterk følelse av nikotinsug er selvfølgelig vanlig. Du kan også føle deg ekstremt irritert og hissig. Vemod er vanlig, og til og med depresjon forekommer. Humørsvingninger kan også oppstå, med alt fra angst til konsentrasjonsvansker.

Rent fysiske symptomer på abstinenser ved røykeslutt, altså de du kjenner i kroppen, kan være: 

  • hodepine
  • svettetokter
  • tretthet
  • skjelvinger
  • søvnproblemer
  • økt appetitt
  • magesmerter
  • fordøyelsesbesvær

Abstinenssymtomene kan føles veldig ubehagelige og virkelig komme i veien for motivasjonen til å bli røykri. Men selv om det føles slitsomt, er ubehaget i seg selv ikke helsefarlig, og det går over.

Dag for dag – Slik kommer du deg gjennom nikotinabstinenser

Hvor lenge har man nikotinabstinenser? Det er forskjellig for alle. Noen kan kjenne mest fysiske abstinenser ved røykeslutt, mens andre kjenner at det er anstrengende for psyken. Fysiske symptomer varer som regel bare et par dager – det er de psykiske symptomene, selve vanen, som kan vare veldig mye lenger.

La oss se litt på hvordan røykeslutt og abstinenser føles dag for dag:  

  • De fysiske symptomene merker du vanligvis i løpet av 24 timer etter din siste sigarett eller snus.
  • Abstinenssymptomene er verst etter tre dager som nikotinfri. I løpet av de neste tre eller fire ukene forsvinner symptomene gradvis.

Rrøyksug og triggerre

Suget er forrædersk, og psyken kan spille deg et puss når du har stumpet røyken. Bestemte miljøer, mennesker og situasjoner kan lett trigge begjæret etter en sigarett eller snus, til tross for at kroppen faktisk har kvittet seg med nikotinbehovet. Noe som kan være til hjelp mot abstinenser, er å prøve å fokusere på de positive sidene ved å være røyk- og snusfri.

For merker du ikke allerede en rekke forbedringer? Du merker for eksempel kanskje at smaks- og luktesansen begynner å bli skarpere? Og pusten din er sannelig ikke like anstrengt.

Hjelp mot abstinenser – Smarte Tips

Abstinensene er sterke, men tenkt på at du faktisk er sterkere. Med en rekke gode strategier og tips kan du komme ut på den andre siden, både gladere og mer opplagt.

  • Lag en liste over grunnene dine til å slutte

Når suget er som sterkest, kan du fokusere på hvorfor du faktisk valgte å slutte å røyke eller snuse. Det kan være på grunn av helsen. Du kan selvfølgelig ha dine egne, høyst personlige grunner for å bli røyk- og snusfri. Ha listen tilgjengelig, og se på den når det er vanskelig.  

  • Belønn deg selv

Har du klart en time uten sigaretter? Bra! Har du klart en uke? Fantastisk! Hvert lille steg fremover er verdt å legge merke til og feire. DU er verdt å feire. Og det trenger ikke være noe dyrt eller komplisert. Finn noe som gjør deg glad. En tur i skogen, en god middag eller et varmt bad kan fungere som belønning når du har stått imot suget.  

  • Sørg for å ha stabile mennesker rundt deg

Støtte fra dine nærmeste er kjempeviktig for å holde ut. Venner og familie kan være god støtte, men det er også godt å kunne lene seg mot mennesker som har gått gjennom det du går gjennom. Kjenner du tidligere røykere? Henvend deg til dem, og del tankene dine – de vet akkurat hvordan du har det.