Slik tar du kontrollen – 9 gode tips til å slutte å røyke | Zonnic nikotinlegemiddel
scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Tips til røykeslutt – slik blir du røykfri
Tips til røykeslutt – slik blir du røykfri

Tips for å slutte å røyke

Det kreves mye motivasjon! For å slutte å røyke trenger man en tydelig og personlig grunn til å stumpe røyken for godt, for eksemåpel at man vil beskytte sine nærmeste mot passiv røyking eller redusere risikoen for lungekreft og hjerte- og karsykdom.

Begynn med å finne akkurat det som motiverer deg, og som kan hjelpe deg å motstå røyksuget.

Slik tar du kontroll – 9 gode tips for å slutte å røyke

1. Sett en dato for røykeslutt

Når du har bestemt deg, bør du sette en dato for når du skal stumpe røyken. 📆

Det er noen fordeler med å sette datoen litt frem i tid. I perioden frem til datoen du har satt, anbefaler vi at du:

  • prøver å kjenne etter hvorfor du vil røyke – noter gjerne ned hvordan du føler deg, og hvorfor du vil røyke
  • prøv også å kjenne etter hvorfor du vil slutte å røyke

Dette kommer til å være nyttig for deg når du har sluttet, og det blir lettere for deg å unngå eller ta kontroll over de situasjonene som trigger røyksuget.

2. Velg metode for å slutte å røyke

Det kan være veldig vanskelig bare å stumpe røyken og ferdig med det. Røyking er noe du er avhengig av, og hjernen oppfatter det som at du har et behov som ikke er tilfredsstilt. I tillegg må du takle abstinenser.

Kanskje du har en venn eller et familiemedlem som kan være en støtte for deg i prosessen, og som du kan ringe til når det føles vanskelig.

Prat med legen din om forskjellige metoder som kan hjelpe deg, for eksempel røykeslutt-apper, rådgivning, legemidler eller kanskje til og med hypnose.

Finn den metoden som kan være til støtte og hjelp for deg den dagen du faktisk bestemmer deg for å slutte å røyke.

3. Bruk hjelpemidler for å slutte å røyke

Når du har sluttet å røyke, kan abstinensene gi deg hodepine, påvirke humøret ditt og gi deg redusert energi.

Suget etter «bare én blås til» kan være veldig sterkt.

Nikotinlegemidler kan dempe abstinensene. Studier viser at nikotinerstatninger forbedrer sjansene for å lykkes.

Hvilket produkt passer for deg?

 

4. Slutt å røyke sammen

Fortell venner, familie og kollegaer at du skal prøve å slutte å røyke. På den måten kan du få oppmuntring og støtte fra de som er rundt deg, særlig når du føler deg fristet til å røyke. 👨🏾‍🤝‍👨🏻👩🏾‍🤝‍👩🏼

Det finnes KAT-kurs rettet mot røykere, som du kan ta kontakt med.

Adferdsterapi kan gjøre det enklere for deg å lage strategier som kan hjelpe deg å slutte å røyke. I noen tilfeller kan det være nok med et par timer med atferdsterapi for å få god effekt.

5. Unngå triggere

Alkohol kan gjøre det vanskeligere for deg å holde fast ved målet om å slutte å røyke. Et godt råd er å unngå, eller begrense, alkoholen i begynnelsen.

Andre triggere kan være den røykepausen du alltid tar til kaffen. Et tips er å bytte til te i noen uker.

Pleier du å røyke etter maten, finn på noe annet som kan distrahere deg:

  • puss tennene
  • gå en tur
  • chat med en venn
  • tygg tyggegummi

6. Rydd

Kvitt deg med alt som minner deg om røyking.

Vask alle klærne dine – du vil ikke se eller lukte noe som minner deg om å røyke.

7. Få opp pulsen

En måte å redusere røyksuget på er å holde seg aktiv:

  • ta på deg joggeskoene
  • gå ut med hunden
  • fjern ugress i hagen 🤸‍♀️

Det hjelper! Kaloriene du forbrenner, blir en ekstra gevinst som motvirker faren for å gå opp i vekt av å slutte å røyke.

8. Drikk vann

Drikk mye vann! 💧

  • Det gir deg noe å gjøre på.
  • Det kan lindre hoste.
  • Det gjør kanskje at du ikke småspiser.
  • Mye vann sammen med fiberrik kost bidrar også til å holde magen i gang.

9. Prøv igjen

Ikke mist motet hvis du får et tilbakefall. Prøv igjen. Det er mange som går gjennom flere tilbakeslag før de når målet om å bli røykfri. 💪

Tenk over hva som førte til tilbakefallet, situasjonen og følelsene dine. Bruk den innsikten som en mulighet til å styrke deg i beslutningen om å slutte å røyke.

Sett deretter en ny sluttdato for når du skal slutte å røyke, helst i løpet av en måned.