Slutte å snuse – abstinenser | Zonnic
scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Bästa sättet att hantera abstinens från rökning
Bästa sättet att hantera abstinens från rökning

Slutte å snuse abstinenser

Å legge snusen på hyllen innebærer at man tar et stort steg mot et sunnere liv. Men det er ikke et helt enkelt steg å ta. Mellom deg og et nikotinfritt liv står en tøff periode med abstinensproblemer, og det finnes ingen lett snarvei. Abstinensene er vanskelige og utfordrende, men de kan både håndteres og overvinnes. Med smarte teknikker, et sunt tankesett og et snev av viljestyrke kan du bli snusfri. Både kropp og sjel kommer til å få det så mye bedre!

Slik håndterer du abstinenser

Hvor lenge har man abstinenser når man slutter å snuse?

Hvor lenge man må kjempe mot abstinensproblemer, er forskjellig fra person til person. Først og fremst henger det sammen med hvor mye, og hvor ofte, man snuste. Jo mer man snuser, desto større er sannsynligheten for at man får problemer med abstinenser når man skal slutte å snuse.

Samtidig er det viktig å huske på at abstinensproblemer er midlertidige og forbigående – de er en utfordring, men de vil ta slutt!

Den første uken etter snusstopp er vanligvis den tøffeste – og er også den perioden der nikotinsuget er sterkest. Det er ikke så rart – kroppen din har bygget opp en avhengighet over lang tid, og når den avhengigheten plutselig ikke lenger blir tilfredsstilt, begynner kroppen å protestere.

Vanlige abstinensproblemer kan være:

  • sterkt nikotinsug
  • irritasjon, sinne, nedstemthet – det er vanlig at humøret svinger mellom ulike stemninger
  • hodepine
  • kvalme
  • svimmelhet – en bivirkning av at blodtrykket ditt synker etter å ha vært høyere på grunn av nikotinforbruket
  • tretthet
  • søtsug og sult
  • tannkjøttproblemer

Hvilke og hvor intense abstinensproblemer man får, kommer an på hvor sterk nikotinavhengigheten er. For mange er det virkelig en prøvelse, for andre kan det bare være snakk om et svakt ubehag.

For den som opplever sterkt ubehag fra nikotinabstinenser, kan det selvfølgelig være vanskelig å holde på motivasjonen: Er det verdt å slutte å snuse hvis jeg har det så dårlig?

Svaret på det spørsmålet er ubetinget ja – å bli kvitt nikotinavhengighet er en fin gave å gi seg selv. Det forbedrer helsen og det mentale og reduserer risikoen for en rekke sykdommer.

Slutte å snuse – abstinenser dag for dag

Det finnes fysiske og psykiske abstinenser. Hvilke som er verst, kan variere fra tidspunkt til tidspunkt og fra person til person. Men begge kan være krevende.

  • Det første døgnet

Når du skal slutte med snus, er abstinensene ofte verst i tiden rett etter snus-stoppen. Nikotinsuget er på topp når du ikke lenger får i deg den dosen som kroppen er vant til. Du kjenner sannsynligvis abstinensene rent fysisk, med svimmelhet, kvalme, tretthet osv.

  • Det tredje døgnet

Her opplever mange at nikotinsuget er som verst. Hvis man klarer å holde ut gjennom denne toppen av abstinensubehag, blir det enklere i løpet av noen dager.

  • En måned etter snusstopp

Her har kroppen vent seg til å være uten nikotin, men anfall av «snus-sug» kan fortsatt komme og trenge seg på – om enn med lengre intervaller.

Jo lengre tid det går, desto lettere føles det, og en tilværelse uten tobakk blir den nye normalen.

Triggere og spesielle situasjoner

For mange som har hatt en langvarig snusavhengighet, er det mye annet enn nikotindosen i hver pose som bidrar til selve avhengigheten. Det betyr at en avhengighet har mange psykiske aspekter som spiller inn. Det kan for eksempel være spesielle situasjoner, anledninger og hverdagsritualer som man forbinder med å snuse – uten at de egentlig har noe med fysisk nikotinsug å gjøre.

Kanskje er det snusen til morgenkaffen? Dosen etter lunsj? En snus for å komme seg gjennom enkelte situasjoner på jobben? De fleste som snuser, har sine «must-doser». Selv om man blir kvitt det fysiske nikotinsuget, så kan det altså trigges av disse situasjonene. Prøv å unngå steder og vaner som du forbinder med snus så langt det er mulig – eller prøv å bytte ut snusen med noe sunt. Ta en frukt eller en grønnsak i stedet for en snus. Gå en tur i stedet for å snuse etter et måltid. Det som er bra med vaner, er at det faktisk er mulig å skape nye og sunnere vaner også!

Tips – smarte triks gjør det lettere å være sterk

En tydelig strategi gjør det lettere å håndtere abstinensubehag og forbli snusfri.

  • Lag en liste med alle grunnene dine for å bli nikotinfri

Hva er det som ligger bak beslutningen din om å slutte å snuse? Er det for helsens skyld? Vil du spare penger? Uansett hvilke motiver du har, kan det være fint skrive dem ned på en liste. Hvis du går gjennom en spesielt slitsom periode med abstinenser når du skal slutte å snuse, kan listen faktisk øke motivasjonen og hjelpe deg å holde ut. Vi har listet opp fordeler ved å slutte å snuse her.

  • Feir fremskrittene dine

Hver dag du lykkes med å være nikotinfri, er en stor seier som fortjener å feires. Unn deg en belønning for hvert fremskritt du gjør – finn på noe du synes er kult eller unn deg noe godt og sunt. Du er flink og verdt å gjøre stas på!

  • Ha bra folk som støtter deg

Finn nøkkelpersoner i omgivelsene dine som du kan snakke med og som kan være en moralsk støtte på veien mot et nikotinfritt liv. Venner og familie bør være innforstått med kampen din og gi deg støtte. Dra også gjerne nytte av eventuelle tidligere snusere som du kjenner. De vet hva du sliter med, og kan kanskje dele sine erfaringer og tips om å slutte å snuse og hvordan man skal takle abstinenser. Les også tips om å slutte å snuse.