scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Sluta röka tips – så blir du rökfri
Sluta röka tips – så blir du rökfri

Slutte med snus – noen tips

Er det på tide å si farvel til snusen? Bra, det betyr at du har tatt en smart beslutning for helsen din. Når du slutter å snuse, reduserer du risikoen for en rekke helseproblemer, blant annet hjerte- og karsykdommer, kreft i bukspyttkjertelen og munnsykdommer.

Men det er selvfølgelig ikke lett å faktisk klare å slutte å snuse. For de fleste handler det om både en fysisk avhengighet av nikotin og den psykiske avhengigheten – selve vanen. Begge kan være vanskelige å overvinne. 

Ved å finne smarte strategier for å slutte å snuse, tips og triks som hjelper deg på veien, kan du komme deg gjennom abstinensene og avhengigheten og øke sjansene for å bli snusfri.

Og hvis man først har kommet så langt, merker man snart de store, positive effektene av å leve uten nikotinavhengighet.

Slutte å snuse – Alle tips

Planlegg snusstoppen din

Det å bare slutte «cold turkey», det vil si svært brått, er sannsynligvis ikke den beste metoden. Du trenger tid til å forberede deg og venne deg til tanken om å starte et snusfritt liv. Derfor kan et godt tips være å skrive en slutte-å-snuse-dato i kalenderen en stund i forveien – for eksempel et par uker inn i fremtiden.

Det gir deg tid til å reflektere over beslutningen din og forberede deg. Kanskje du kan bruke tiden frem mot stoppdatoen til å faktisk trappe ned snusingen en anelse for å gjøre overgangen så enkel som mulig. 👍

Kartlegg snusingen din

Det er en vane å snuse, og hvis du er storsnuser, er det sannsynlig at du ikke en gang reflekterer over når, hvordan og hvorfor du tar en snus. Hvordan pleier du å føle deg når du tar en snus?

Det kan faktisk være veldig hjelpsomt å skrive ned noen linjer om snusavhengigheten din, slik at du får en tydelig oversikt over hva som driver den. Kanskje kommer det frem at mye av snusen konsumeres selv om du egentlig ikke er direkte sugen?

Alle sånne lærdommer kan være uvurderlige for den som har bestemt seg for å slutte å snuse. Økt bevissthet er et stort steg fremover på veien mot snusfrihet.

Tøm lagrene dine – ikke ha snus hjemme

Når den dagen du har bestemt skal være sluttdatoen, har kommet, må du sørge for at du ikke har snus tilgjengelig. Abstinensubehaget er forskjellig for alle, men de fleste synes det er veldig vanskelig. Med snus innenfor rekkevidde øker risikoen for at du sprekker igjen. Husk at snussuget er midlertidig – hvis du klarer å holde ut, skal du se at det dabber av i løpet av kort tid!

Ekstra tips: Mange føler at det hjelper å ha en tom snusboks liggende, fordi det motvirker impulsen til å gå ut og kjøpe en ny.

Få hjelp av andre

Alt som er vanskelig, blir lettere hvis man får støtte. For å klare seg gjennom perioden med abstinenser og snussug når man har sluttet å snuse, er det viktig med forberedelse, hjelp og motivasjon. Har du en person i nærheten som kan støtte deg når det blir tøft? Prat og luft gjerne tankene og følelsene dine i samtale med denne personen. Å prate om tankene sine med noen andre i strevsomme perioder kan ofte være en uvurderlig hjelp. 

Distraher deg selv med aktiviteter

Mye av snussuget er mentalt – selve vanen i det å ta en snus er svært sterk, og kan sitte igjen selv om du ikke lenger har det fysiske begjæret etter nikotin. Derfor kan du altså prøve å få hjernen din på andre tanker når snussuget setter inn.

Små ting kan ha stor effekt: Prøv å tygge på en bit frukt eller grønt. Eller spill et spill. Kanskje gå en tur eller ring en venn. Alt dette er gode, små slutte-å-snuse-tips som kan bryte negative tankespiraler. 👌

Et annet smart slutte-å-snuse-tips er å trene. Trening renser hodet, styrker kroppen og demper dessuten snussuget.

Smart kosthold

Husk å spise regelmessig: frokost, lunsj, middag og gjerne noen mellommåltider. Det gir deg balanse og et jevnt blodsukker, noe som hjelper deg med å holde ut og reduserer snussuget. Drikk vann for en stabil væskebalanse, så føler du deg piggere og mer motstandskraftig.

Bekymret for å gå opp i vekt av å slutte med snus?

Unngå triggere

Er det noen situasjoner, steder eller aktiviteter du forbinder spesielt mye med å snuse? Dette er forskjellig for alle snusere, men det finnes sikkert noen situasjoner hvor du føler deg ekstra sugen fordi du forbinder akkurat den situasjonen med å snuse. Prøv å få en oversikt over hvilke situasjoner dette kan være, og se om det er mulig å unngå dem i perioden hvor du prøver å bli kvitt vanen.

Det kan også gå ut over motivasjonen hvis noen tilbyr deg snus. Tenk ut et smart svar som du kan ha klart hvis noen tilbyr deg snus – så slipper du å vakle eller bli usikker. 😎

Feir deg selv!

Har du klart en time uten snus? Supert! Har du klart en dag? Fantastisk! 👏 Det er vanskelig å bryte nikotinavhengigheten, og hver gang du klarer å stå imot snussuget, er du en helt! Og helter fortjener å hylles. Belønn deg selv med noe du liker så fort du har hoppet over en snus. Ta et varmt bad, unn deg noe sunt og godt eller finn på noe annet som gjør deg glad. Du er verdt det!

Trenger du mer motivasjon for å slutte? Les om fordeler ved å slutte å snuse