scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Biverkningar av att röka – anledningar till att sluta röka
Biverkningar av att röka – anledningar till att sluta röka

Slutte med snus – bivirkninger

Å slutte med snus og bli nikotinfri er selvfølgelig en stor gevinst for helsen. Men prosessen med å bli kvitt avhengigheten kan være slitsom. Abstinensubehaget begynner å gjøre seg gjeldende kort tid etter den siste snusdosen, og en rekke slitsomme symptomer kan gjøre tilværelsen tung. Hva er det som skjer i kroppen når man slutter å snuse? Jo, kroppen din begynner å tilpasse seg til et liv uten nikotin. Det kan være en utfordrende prosess – spesielt for den som har brukt mye snus over lengre tid.

Bivirkninger du kan oppleve

Tretthet og søvnproblemer

Mange som slutter med snus, begynner å sove dårligere. Det kan komme av nikotinsug som forstyrrer, eller at kroppen går gjennom en slags krise når den ikke får nikotin lenger. Dårlig søvn fører selvfølgelig også med seg tretthet. Det er utfordrende nok å slutte å snuse, og kroppen kan reagere gjennom å bli trett. For noen kan det i perioder til og med være snakk om ekstrem tretthet.

Samtidig er god søvn en viktig faktor for din generelle velvære. Ting som kan forbedre søvnen, er:

  • trening
  • avslapningsøvelser
  • riktig temperatur i soverommet
  • en seng som er tilpasset kroppstypen din
  • god væskebalanse

Tretthet og søvnforstyrrelser som du opplever i sammenheng med at du slutter med snus, er i de fleste tilfeller forbigående. Når kroppen din har vent seg til å være uten nikotin, kommer du sannsynligvis til å få tilbake et sunnere søvnmønster.

Angst når man slutter å snuse

Nikotinet i snusen stimulerer hjernen og frigjør belønningshormoner (for eksempel dopamin). Når «kicket» ikke lenger kommer, kan man oppleve følelser av nedstemthet – og i noen tilfeller til og med angst. For mange snusere kan det også være en anelse emosjonelt å gi opp avhengigheten. Snusen har vært en betryggende følgesvenn gjennom lang tid, og å slutte innebærer at en epoke i livet nærmest går i graven.

Heldigvis finnes det mange ting man kan gjøre for å løfte humøret – for eksempel:

  • Trene – fysisk trening er en veldokumentert metode for å booste lykkefølelsen.
  • Ha et balansert kosthold med mye fet fisk, grønnsaker og belgvekster. Næringsstoffer i sunn mat fremmer både fysisk og emosjonell helse.
  • Omgås med nære og kjære. Samvær med mennesker man liker, frigjør lykkestoffer som dopaminer.

Selv om det er sjeldent, kan noen som slutter å snuse bli deprimerte. Som regel er dette en forbigående periode. Men hvis depresjonen blir langvarig og dyp, er det viktig å søke hjelp. Depresjon kan være alvorlig, og du har alt å tjene på å behandle den så raskt som mulig.  

Svimmelhet

Du føler deg surrete og vinglete. Kanskje du mister fotfestet. Svimmelhet er en vanlig bivirkning når man slutter med snus, og kommer av at blodtilførselen i blodkarene dine øker når du ikke tilfører kroppen nikotin lenger, samtidig som blodtrykk og puls synker. Det kan være veldig ubehagelig å føle seg svimmel, men det er mulig å håndtere det.

  • Ta dype åndedrag og sett deg på en stol til svimmelheten forsvinner.
  • Drikk mye vann.
  • Det kan også hjelpe å bevege seg kontinuerlig for å motvirke svimmelhet.

Vektoppgang når jeg slutter med snus?

Når du slutter å snuse, innebærer det en stor tommel opp for den generelle helsen din, men dessverre en tommel ned for de ekstrakiloene man ofte legger på seg. Hvis du merker at midjemålet plutselig har ekspandert, er du ikke alene – svært mange som slutter å snuse eller røyke, merker en vektoppgang. Det er mange grunner til det:

  • Når du slutter å bruke nikotin, kan forbrenningen synke. Det gjør at kalorier ikke forbrennes like raskt, og du går opp i vekt.
  • Vanen av å ha noe i munnen er sterk for en snuser. Man erstatter ofte snusposen med mat eller godteri for å tilfredsstille dette begjæret.
  • I mange tilfeller kan man merke en økt appetitt når man skal slutte med snus – bivirkninger som fører til at du rett og slett spiser mer enn du pleier.

Er det da mulig å slutte med snus uten å gå opp i vekt? Ja, sørg for eksempel for å legge inn trening – enkel hverdagstrim som gåturer og sykkelturer teller! Prøv også å være oppmerksom på hva du putter i deg. Frukt og grønt kan dempe søtsuget like godt som søte kaker!

Det er også verdt å huske på at en liten vektoppgang ikke er verdens undergang. Det er en liten pris å betale for å bli snusfri. Ikke vær så streng mot deg selv under slutte-å-snuse-prosessen – du gjør jo en fantastisk jobb!

Tips! Det finnes mye man kan putte i munnen for å simulere følelsen av snusposen. Test sukkerfri tyggegummi eller en halstablett under leppen! Tobakk- og nikotinfri snus kan også fungere som erstatning.

Slutte med snus – bivirkninger som medfører mageproblemer, er vanlig

Oppblåsthet, forstoppelse, stressmage, vondt i magen og kvalme. Dette kan være kjedelige innslag når du prøver å slutte med snus. Bivirkninger som dette kan komme av at snusen har vært en del av rutinen din for å kickstarte systemet, og uten snusen kan man dermed bli treg i magen. Forstoppelsen kan på sin side gjøre at man føler seg dårlig.

Det finnes flere smarte måter å få i gang magemaskineriet igjen på. Svisker er en klassiker, og det samme er fiber. Husk å drikke godt med vann og beveg deg – det får tarmene til å komme i gang med jobben.

Mageproblemene som oppstår etter at man slutter med snus, er som regel forbigående og går over – når kroppen din har vent seg til den nye tilværelsen, kommer magen din også til å finne en normal rytme igjen.

Hodepine

En av de vanligste abstinensproblemene er dundrende hodepine. Det kan være kjempeslitsomt og virkelig gjøre det vanskelig å jobbe og konsentrere seg. Heldigvis kan hodepine bekjempes på flere måter:

  • Væske! Drikk mye vann!
  • Massasje – avslappede muskler i skuldre og nakke kan redusere hodepinen.
  • Søvn – en uthvilt kropp og hjerne rammes ikke like mye av hodepine.

I de fleste tilfeller er «slutte-å-snuse-hodepinen» midlertidig, og den forsvinner vanligvis av seg selv etter kort tid.