share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Quit Snuffing
Quit Snuffing

Slutte å snuse

Begynner det å føles litt surt og unødvendig å kjøpe snus hver dag? Har du begynt å tenke på hvordan du kan få bedre helse? Er du lei av å være nikotinavhengig? Dette er gode og positive tanker. Det betyr at du har sådd frøet for å slutte å snuse. Det å bli kvitt snusen er noe av det beste du kan gjøre for kroppen din. Tobakk er som kjent skadelig, og ikke noe du verken trenger eller får noen nytte av.

Med litt viljestyrke, smarte strategier og utholdenhet er det mulig å bli snusfri. Her kan du lese om ting som kan være nyttig å tenke på, hva som skjer i kroppen når du blir nikotinfri og smarte tips som gjør veien mot et nikotinfritt liv enklere.

Slutte med snus – en smart beslutning for bedre helse

Slutte å snuse tips

Sluta röka tips – så blir du rökfri

Det finnes mange metoder for å slutte med snus. Alle mennesker er forskjellige, og har ulike metoder. For noen er det bare ren viljestyrke som fungerer – å bryte brått med nikotinet, og deretter holde ut abstinensene. For andre fungerer en gradvis nedtrapping best. En annen vei kan være å bruke nikotinerstatningsprodukter for å håndtere nikotinsuget. De aller fleste pleier å trenge en form for støtte for å lykkes.

Ting som kan gjøre prosessen enklere er for eksempel:

  • Sett en dato for når du skal slutte å snuse!

Jo mer planlegging og forberedelse du gjør rundt å slutte med snus, desto større sannsynlighet er det for at du klarer det. Det bare å slutte «cold turkey», dvs. svært brått, kan være veldig vanskelig, og abstinensene blir ofte for sterke hvis du ikke har forberedt deg mentalt. Bestem deg i stedet for en dato noen uker frem i tid, og bruk tiden til å ta farvel med snusen og forberede deg på å slutte.

  • Trening!

Snuser eller ikke – det å røre på seg og være fysisk aktiv er alltid grunnleggende for en god helse. Hvis du sliter med abstinenser, kan trening være spesielt bra. Det hjelper deg med å rense hodet og frigjør lykkestoffer som dopaminer i hjernen din. Det kan være til god hjelp i en utfordrende periode!

  • Sunt kosthold!

Et balansert og sunt kosthold holder blodsukkeret ditt jevn og humøret stabilt. Det hjelper når du kjemper mot abstinenser.

Tips! Simuler snusen! Når man slutter å snuse, kan det føles uvant at det er tomt under leppen. Prøv sukkerfri tyggegummi eller noe annet som kan simulere følelsen av å ha en snus inne.

Fordeler ved å slutte å snuse

Extra2

Vi kan begynne med å snu på spørsmålet – hvilke fordeler er det med å snuse? Svaret er kort: Ingen. Ulempene derimot, er en lang liste.

Tobakk er skadelig og inneholder giftstoffer som kroppen din blir dårlig av. Nikotin er en gift, og du blir raskt avhengig.

Å slutte med snus innebærer:

  • Bedre helse – når du slutter å snuse reduseres risikoen for å rammes av hjerte- og karsykdommer. Risikoen for diabetes type 2 reduseres også når du kvitter deg med snusen. Det kan potensielt bety at du faktisk forlenger livet ditt.
  • Bedre økonomi – snus er ikke bare dårlig for helsen din. Det koster også mye penger. Egentlig er det helt galskap; man betaler dyrt for å skade seg selv!

Litt rask matematikk viser ganske klart hvor mye man taper på å snuse. En boks koster i dag vanligvis mellom 40 og 50 kroner. For mange som snuser blir det minst en boks om dagen. Da snakker vi mellom 15 og 20 000 kroner i løpet av et år! Det er en god sum som sannsynligvis er morsommere å bruke på noe annet!

  • Penere smil – snusen under leppen skader både tannkjøttet og tannemaljen. Det gjør tennene dine brune, gule og generelt misfargede.

Slutte med snus - bivirkninger

Biverkningar av att röka – anledningar till att sluta röka

Kroppen din kommer til å reagere på forskjellige måter når du slutter å snuse. Det kan føles forskjellig for ulike mennesker, men du kommer sannsynligvis til å merke en eller annen effekt. Et sterkt nikotinsug er svært vanlig – nikotinet er jo som kjent veldig avhengighetsskapende, og når kroppen ikke lenger får i seg den dosen den er vant til, vil det føles ubehagelig. Men ubehaget er forbigående – hvis du klarer å holde ut, slipper nikotinsuget taket etter hvert.

Andre bivirkninger av å slutte å snuse er for eksempel:

  • Tretthet og søvnproblemer
  • Treg mage og andre mageproblemer
  • Økt appetitt
  • Humørsvingninger, irritasjon

Slutte å snuse abstinenser

Bästa sättet att hantera abstinens från rökning

Abstinenser kan oppleves veldig forskjellig, og hvor utfordrende det er varierer fra person til person. Det henger hovedsakelig sammen med hvor sterk avhengigheten er, og hvor mye og lenge man har brukt snus. Men de fleste som slutter å snuse merker en eller annen form for abstinenser, og for mange er det en svært slitsom tid. Det er ikke uvanlig at abstinensene fører til tilbakefall.

Når du går gjennom abstinenser, finnes det en del ting det kan være lurt å tenke på:

  • Ubehaget er midlertidig. Selv om det er svært slitsomt, så prøv å huske på at det handler om en forbigående periode. Akkurat som at kroppen din en gang har vent seg til å få nikotin, kommer den til å venne seg til ikke å få det. Hold ut – det blir bedre!
  • Du kan dempe symptomene. Trening er en god metode for å dempe snussuget og øke motivasjonen. Avslapningsøvelser en annen. Et balansert og næringsrikt kosthold en tredje. Det viktige er å finne noe som passer for akkurat deg.
  • Lytt til andres erfaringer. Tidligere snus- og nikotinavhengige i omgivelsene dine sitter på uvurderlig kunnskap, og de har stor forståelse for situasjonen din. Dra nytte av dem for tips og motivasjon!

Hva skjer med kroppen når du slutter å snuse?

Vad händer i kroppen när man slutar röka

Du kommer til å merke at du ikke bruker snus lenger. Kroppen din kommer til å reagere på flere forskjellige måter. Noen forandringer kommer til å kjennes slitsomme i starten – hovedsakelig abstinensene. Andre kommer raskt til å føles veldig positive. På lang sikt kommer helsen din til å forbedre seg betydelig når du lykkes med å bli – og forbli – snusfri.

Ting du fort kan merke når du slutter å snuse:

  • Lavere blodtrykk
  • Lavere puls
  • Bedre munnhelse

Langsiktige forbedringer:

  • Redusert risiko for hjerte- og karsykdom
  • Redusert risiko for diabetes type 2
  • Ytterligere forbedret munnhelse

Hvorfor skal man slutte å snuse

Extra2

Det er alltid et smart valg å slutte med snus. Det medfører mange helsefordeler, du får en friskere munn – og så sparer du jo en god slump med penger som kan gå til så mye morsommere og hyggeligere ting enn nikotin!