scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Den Beste Måten Å Håndtere Abstinenser Fra Røyking
Den Beste Måten Å Håndtere Abstinenser Fra Røyking

Røykeslutt – abstinenser

Svette, irritasjon, hodepine, depresjon. Alle som prøver å slutte å røyke, kjenner igjen disse abstinenssymptomene. Det føles tøft, slitsomt og vanskelig – og noen ganger helt umulig – å klare seg ett eneste sekund til uten en blås.

Men husk: Det er mulig å få hjelp mot abstinensene. Abstinenssymptomene er midlertidige – god helse er verdifullt hele livet! 😍

Alt om røykeslutt – abstinenser

Hva er abstinenser?

Hva betyr abstinenser? Ordet kommer fra det latinske ordet abstiner, som betyr avholdenhet. I forbindelse med røyking mener vi i dag som regel de fysiske og psykiske reaksjonene du kjenner når du slutter å innta det vanedannende stoffet nikotin.

Abstinenser ved røykeslutt

Hvis du slutter å røyke, kan du oppleve en rekke abstinenssymptomer – både fysiske og psykiske. En sterk følelse av nikotinsug er selvfølgelig vanlig. Du kan også føle deg ekstremt irritert og hissig. Det er vanlig å føle seg nedstemt, til og med deprimert. Du kan oppleve humørsvingninger, angst og konsentrasjonsvansker.

Rent fysiske symptomer på abstinenser ved røykeslutt, altså de du kjenner i kroppen, kan være: 

  • hodepine
  • svettetokter
  • tretthet
  • skjelvinger
  • søvnproblemer
  • økt appetitt
  • magesmerter
  • fordøyelsesbesvær

 

Abstinenssymtomene kan føles veldig ubehagelige og gjøre det svært vanskelig å holde på motivasjonen til å bli røykfri. Men selv om det føles slitsomt, er ikke ubehaget i seg selv skadelig for helsen – og det går over.  

Dag for dag – slik kommer du deg gjennom nikotinabstinenser

Hvor lenge har man nikotinabstinenser? Det er forskjellig for alle. Noen kan kjenne mest fysiske abstinenser ved røykeslutt, mens andre kjenner at det er mest belastende for psyken. Fysiske symptomer varer som regel bare et par dager – det er de psykiske symptomene, selve vanen, som kan vedvare i lang tid etterpå.

La oss se litt på hvordan røykeslutt og abstinenser føles dag for dag:  

  • De fysiske symptomene merker du vanligvis i løpet av 24 timer etter din siste sigarett.
  • Abstinenssymptomene er verst etter tre dager som nikotinfri. I løpet av de neste tre eller fire ukene forsvinner symptomene gradvis.

Røyksug og triggere

Suget er forrædersk, og psyken kan spille deg et puss når du har stumpet røyken. Bestemte miljøer, mennesker og situasjoner kan lett trigge lengselen etter en sigarett eller en snus, selv om kroppen faktisk har kvittet seg med nikotinbehovet. En ting som kan være til hjelp mot abstinenser, er å prøve å fokusere på de positive sidene ved å være røyk- og snusfri.🤔

For merker du ikke allerede at du føler deg bedre på mange måter? Du merker for eksempel kanskje at smaks- og luktesansen har blitt skjerpet, og at pusten din ikke er like anstrengt.

Hjelp mot abstinenser – smarte tips

Abstinensene er sterke, men du er sterkere. Sørg for å benytte deg av gode strategier og tips, slik at du er godt rustet til å komme ut på den andre siden som en både gladere og mer opplagt person.

  • Lag en liste over grunnene dine til å slutte 📝

Når suget er som sterkest, kan du fokusere på hvorfor du faktisk valgte å slutte å røyke eller bruke andre tobakksprodukter – for eksempel på grunn av helsen eller andre, personlige grunner. Lag en liste over årsakene til at du vil bli røyk- og tobakksfri, og finn den frem når du synes det er vanskelig å holde på motivasjonen.  

  • Belønn deg selv 🥳

Har du klart å gå en time uten sigaretter? Bra! Har du klart å holde deg en uke? Fantastisk! Alle små fremskritt er en liten seier – og du fortjener å belønne deg selv. Det trenger ikke være snakk om noe dyrt eller komplisert. Finn noe som gjør deg glad. En tur i skogen, en god middag eller et varmt bad kan fungere som belønning når du har stått imot suget.  

  • Sørg for å ha støttende mennesker rundt deg 👭

Støtte fra dine nærmeste er kjempeviktig for å holde ut. Venner og familie kan være god støtte, men det er også godt å kunne støtte seg på folk som har gått gjennom det du går gjennom. Kjenner du noen eks-røykere? Snakk med dem og fortell dem hva du går gjennom– de vet akkurat hvordan du har det.