slutte å røyke vektoppgang

RØYKESLUTT OG VEKTØKNING

Motivasjon og pepp er de viktigste faktorene for å lykkes med å bli røykfri. Derfor kan det være tøft å oppleve en vektøkning ved røykeslutt. Det føles jo selvfølgelig urettferdig. Her gjør du noe bra – slutter å røyke – og så begynner plutselig vekta å komme med ubehagelige påminnelser

Vektøkning ved røykeslutt er veldig vanlig

Du er ikke alene om å oppleve en vektøkning ved røykeslutt. Det er en av de vanligste «negative» effektene av å slutte å røyke. Røykere pleier å legge på seg to til fire kilo den første måneden som røykfri.

Det er helt normalt å stille spørsmål ved valget sitt om å slutte å røyke hvis man ikke er komfortabel med kroppen lenger. Motivasjon er utrolig viktig for å bekjempe røyksuget. Derfor får du her noen verdifulle tips for å holde motivasjonen oppe.

Vektøkning og motivasjon

Vektøkning er en vanlig og fullt håndterbar bieffekt på reisen mot å bli røykfri. Med en god strategi rundt kosthold, trening og mosjon er det lettere å holde både røyk- og søtsuget borte.

Vi har listet opp bivirkninger av å røyke og konsekvenser av røyking >

HVORFOR GÅR MAN OPP I VEKT NÅR MAN SLUTTER Å RØYKE?

Det er flere årsaker til vektøkning etter at man har blitt røykfri.

Nikotin øker kroppens forbrenning. Det er et faktum at nikotin øker hvileforbrenningen av kalorier, fra cirka 7 til 15 prosent. Uten nikotin kan kroppens forbrenning synke sakte, og man legger på seg unødvendige kilo.

STØRRE APPETITT NÅR MAN SLUTTER Å RØYKE

Nikotin har en annen effekt også, og det er at det kan dempe appetitten. Røykingen kan helt enkelt gjøre at du føler deg mindre sulten. Når du bryter vanen med sigaretter, sender kroppen sterkere sultsignaler enn tidligere – jo mer sulten du føler deg, desto mer sannsynlig er det at du spiser. Ganske enkelt. 

Psykologien som henger sammen med røyking, er også viktig. Vanen med å holde i en sigarett og ta noen blås kan være like sterk som det fysiske begjæret etter nikotin. Derfor er det vanlig å sysselsette hendene og munnen med å småspise i stedet for å røyke.

RØYKESLUTT UTEN VEKTØKNING

Så er det da mulig å slutte å røyke uten å gå opp i vekt? Ja, det er det! Med smarte strategier for hvordan du beveger deg og hva du stapper i munnen, er det fullt mulig å holde midjemålet under kontroll.

SLIK LINDRER DU RØYKSUGET

Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men et godt tips er å lage en måltidsplan. Spiser du regelmessig, har du større sjanse for å unngå «cravings» på grunn av at blodsukkeret synker ned i tærne. Har du sunn og god mat å se frem til, er det lettere å motstå det plutselige godtesuget. Det kan dessuten finnes en del landminer hjemme i skapet, så bit tennene sammen og kvitt deg med chips, sjokolade og kaker. Søtsug fungerer akkurat som røyksug – det går fort over.

  • Planlegg måltidene dine
  • Hold blodsukkeret på et jevnt nivå for å unngå «cravings»
  • Gå for god mat med lavt kaloriinnhold
  • Kvitt deg med alt godteri og søtsaker

TENK GRØNT!

Å spise sunn mat er selvfølgelig viktig. Spørsmålet er selvfølgelig hva som er sunn mat når man slutter å røyke. Tenk grønt! Skriv en handleliste før du handler, og sørg for at listen inneholder mye grønnsaker, frukt og annen mat med lavt kaloriinnhold. Det øker sjansene for et balansert kosthold.

SUNN SNACKS

Kostholdet skal ikke være en bekymring. Det går fint an å spise god mat som også er sunn. Det viktige er å spise sunt, ikke å slutte helt å spise, og å teste ut snacks som inneholder mindre sukker.

Sunn snacks for å klare seg gjennom dagen kan for eksempel være:

  • epleskiver
  • babygulrøtter
  • usaltete nøtter

Noen ganger er det følelsen av ikke å ha noe i munnen som gjør det vanskelig. Så i stedet for en sigarett kan du prøve:

  • grønnsaksstaver
  • tyggegummi (sukkerfri)
  • halstabletter (sukkerfrie)

Det kanskje aller beste du kan få i deg, er vann. Et glass eller to demper sultfølelsen og søtsuget. God væskebalanse hjelper deg helt enkelt med å føle deg bedre.

SLUTT Å RØYKE OG GÅ NED I VEKT MED EN AKTIV LIVSSTIL

Har du sluttet å røyke eller snuse og merker en vektøkning? Ta det rolig, det finnes mange måter å komme ned på trivselsvekten igjen på.

Riktig diett er viktig, men fysisk aktivitet er også effektivt for å holde kroppsvekten i sjakk. Du kan komme langt på vei med vanlig hverdagsmosjon:

  • ta trappene i stedet for heisen
  • ta sykkelen til jobben
  • gå en ekstra tur i lunsjen

Finner du en treningsform som gir deg lyst og glede, blir den enkelt en naturlig del av det å bekjempe kaloriene. Trening har dessuten den lille fine bonusen at det hjelper deg med å bli kvitt søtsuget raskt.