scroll-to-top
share-facebook
share-twitter
share-linkedin
share-email
Gå Opp I Vekt Ved Røykeslutt
Gå Opp I Vekt Ved Røykeslutt

Røykeslutt og vektøkning

Motivasjon, handlekraft og en positiv innstilling og er de viktigste faktorene for å lykkes med å bli røykfri. Derfor kan det være tøft å oppleve en vektøkning ved røykeslutt. Det føles urettferdig. Her gjør du noe bra – slutter å røyke – og så får du en ubehagelig overraskelse når du går på badevekten.

Alt om røykeslutt og vektøkning

Vektøkning ved røykeslutt er veldig vanlig

Du er ikke alene om å oppleve vektøkning ved røykeslutt. Det er faktisk en av de vanligste «negative» effektene av å slutte å røyke. Røykere legger gjerne på seg to til fire kilo den første måneden som røykfri.

Det er helt normalt at man begynner å tvile på beslutningen om å stumpe røyken hvis man ikke er komfortabel med hvordan kroppen endrer seg. Motivasjon er utrolig viktig for å bekjempe røyksuget. Derfor vil vi gi deg noen verdifulle tips for å holde motivasjonen oppe. 👌

Hvorfor går man opp I vekt når man slutter å røyke?

Det er flere årsaker til vektøkning etter at man har blitt røykfri.

Nikotin øker kroppens forbrenning – faktisk øker nikotin hvileforbrenningen av kalorier med ca. 7 til 15 prosent. Uten nikotin kan forbrenningen reduseres, og man legger på seg unødvendige kilo.

Større appetitt når man slutter å røyke

Nikotin har også en annen effekt som påvirker vekten, og det er at det kan dempe appetitten. Røykingen kan helt enkelt gjøre at du føler deg mindre sulten. Når du bryter vanen med sigaretter, sender kroppen sterkere sultsignaler enn tidligere – jo mer sulten du føler deg, desto mer sannsynlig er det ganske enkelt at du spiser. 😊

Det psykologiske aspektet ved røyking er også viktig. Vanen med å holde i en sigarett og ta noen trekk kan være like sterk som det fysiske begjæret etter nikotin. Derfor er det vanlig å sysselsette hendene og munnen med å småspise i stedet for å røyke.

Røykeslutt uten vektøkning

Så er det da mulig å slutte å røyke uten å gå opp i vekt? Ja, det er det! Med smarte strategier for hvordan du beveger deg og hva du putter i munnen, er det fullt mulig å holde midjemålet under kontroll. 🏖

Slik lindrer du røyksuget

Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men et godt tips er å lage en måltidsplan. Spiser du regelmessig, har du større sjanse for å unngå suget etter å småspise som skyldes at blodsukkeret synker ned i tærne. Har du sunn og god mat å se frem til, er det lettere å motstå det plutselige godtesuget. Det kan dessuten ligge «feller» hjemme i skapet, så bit tennene sammen og kvitt deg med chips, sjokolade og kaker. Søtsug fungerer akkurat som røyksug – det går fort over.

  • planlegg måltidene
  • hold blodsukkeret på et jevnt nivå for å unngå «cravings»
  • gå for god mat med lavt kaloriinnhold
  • kvitt deg med alt av godteri og søtsaker

Tenk grønt!

Å spise sunn mat er selvfølgelig viktig. Spørsmålet er hva som er gode valg i matveien når man slutter å røyke. Tenk grønt! Skriv en handleliste før du handler, og sørg for at listen inneholder mye grønnsaker, frukt og annen mat med lavt kaloriinnhold. Det øker sjansene for at du klarer å holde deg til et balansert kosthold. 🥗

Sunn snacks

Kostholdet skal ikke være en kilde til stress. Det går fint an å spise god mat som også er sunn. Det viktige er å spise sunt, ikke å slutte helt å spise, og å teste ut snacks og mellommåltider som inneholder mindre sukker.

Sunn snacks man kan spise for å klare seg gjennom dagen, kan for eksempel være:

  • epleskiver
  • babygulrøtter 🥕
  • usaltete nøtter

Noen ganger er det følelsen av ikke å ha noe i munnen som gjør det vanskelig. Så i stedet for en sigarett kan du prøve:

  • grønnsaksstaver
  • tyggegummi (sukkerfri)
  • halstabletter (sukkerfrie)

Det kanskje aller beste du kan få i deg, er vann. Et glass eller to demper sultfølelsen og søtsuget. Å sørge for god væskebalanse gjør rett og slett at du føler deg bedre.

Slutt å røyke og gå ned I vekt med en aktiv livsstil

Har du sluttet å røyke eller snuse og merker at vekten går opp? Ikke fortvil – det finnes mange måter å komme ned på trivselsvekten igjen på.

Riktig kosthold er viktig, men fysisk aktivitet er også effektivt for å holde kroppsvekten i sjakk. Du kan komme langt på vei med vanlig hverdagsmosjon:

  • ta trappene i stedet for heisen
  • ta sykkelen til jobben
  • gå en ekstra tur i lunsjen

Finner du en treningsform som er lystbetont og gjør deg glad, blir den en naturlig del av jobben med å bekjempe kaloriene. Trening har dessuten den fine lille bonusen at det hjelper deg med å bli kvitt søtsuget raskt.